söndag 1 juli 2012

Jag har känt mig falsk...

Som ni kanske har märkt så har jag haft riktig skrivtorka de senaste två månaderna.  Eller egentligen stämmer det inte riktigt...  Jag har haft jättemycket som jag velat, men inte orkat eller vågat skriva om.  Då vi inte har fått speciellt positiva besked från Mammas doktorer på senaste tiden och jag vet att Mamma också läser min blogg är det svårt att skriva ibland.  Jag har fortfarande en stark känsla av att vi kommer att fixa det här och Mammas positiva och starka psyke uppmuntrar mig att vi aldrig, aldrig kommer sluta kämpa.

Självklart är det svårt att se när hennes hud och ögon blir gula av extremt förhöjda bilirubinvärden.  Det blir så påtagligt.  Annars kan cancern liksom gömmas undan - under en bylsig tröja - och bara handskas med när vi lägger om runt hennes galldrän.  Hon har ju inte ont och de dagar hon mår bra så finns det nästan ingen sjukdom.  -Och tack och lov för det!  För allt som min Mamma är och har åstadkommit så ska inte en jäkla skitsjukdom få definiera henne.

Samtidigt som alla dessa kaotiska händelser cirkulerar runt Mamma börjar min Pappa visa mer och mer symptom från sin Alzheimers.  Han har gått på bromsningsmediciner i några år, men tyvärr berättar hans fru för mig att hans sjukdom under den senaste tiden har blivit mer uppenbar...  Ett mera långsamt händelseförlopp men med, vid det här laget, en ganska dyster framtid...  Min älskade Pappa.  Jag planerar att kunna åka ner till Halmstad med barnen något i sommar för att hälsa på.

Med allt detta i bakhuvudet så har våra vardagshändelser känts lite triviala - även om allt som händer barnen och familjen verkligen inte är det - men, ja... ni förstår vad jag menar...  Jag har nästan känt mig falsk när jag har lallat på om vardagen och familjelivet.

Nu när vi äntligen är samlade i Sverige, så vill jag dela med mig av allt det härliga vi upplever här.  Jag lade precis in en bild på Facebook där jag förklarade om hur mycket jag t.o.m. uppskattar regnskurar!  Haha - underbara, härliga, renande regn - nyplockade, fantastiskt doftande syrener - levande ljus - och smattret från regndroppar på ett plåttak!


Min blogg i sommar kommer bli blandad med både svenska och engelska inlägg.  Kanske t.o.m. övervägande engelska då våra amerikanska vänner och familj också vill vara med och få en inblick i vårt svenska liv.

Kram!

3 kommentarer:

  1. åh jag hoppas att din mamma fixar detta! cancer är en jäkla skitsjukdom! och så trist att läsa om din pappa. försök att njuta av tiden i sverige! ska du gå på storsjöyran?

    SvaraRadera
  2. Tack Mikaela! Jag har inga planer än inför yran, men vi har några vänner här ifrån Danmark då, så jag skulle tro att vi går någon kväll. Är du på väg hem till Östersund något i sommar?

    SvaraRadera
  3. vi brukar planera in en resa runt yran, så även i år. hade dessutom turen att vinna biljetter på facebook! fast med en (då) sex månaders liten Tyra blir det rätt lugnt. tänkte gå och se melissa horn! det är en liten stad (och värld) vi kanske springer på varandra!

    SvaraRadera