tisdag 24 juli 2012

Sverigeflytt / Moving to Sweden...

(Scroll down for English version...)

Vi har nästan varit hemma i Jämtland i en månad nu och för första gången får jag överslafen för mig själv!!!  I vanliga fall brukar barnen bråka om vem jag ska ligga hos, men i kväll lade dom sig alla 3 på botten av våningssängen - och jag har nu krupit upp på toppen och njuter av min frihet! :)

Mamma var till sjukhuset för sin andra omgång av de nya cellgifterna idag, men blev hemskickad pga för höga bilirubinvärden och för lågt blodvärde.  På torsdag ska hon få åka in igen för att få ett par påsar blod och förhoppningsvis stärka systemet.  Mamma blir såklart frustrerad åt att hennes behandlingar ännu en gång blir uppskjutna och har därför kännt sig lite nere idag.  Även på dessa, lite jobbigare dagar, så är jag så tacksam att vi kan finnas med som stöd och kanske lite distraktion från allt medicin- och sjukhusprat.  Vi har därför i familjen officiellt tagit ett beslut (som vi egentligen visste att det lutade mot) om att bli kvar här i Sverige till hösten!  Det är ju ett rätt så självklart val eftersom jag omöjligtvis skulle kunna lämna Mamma ensammen med sina behandlingar.  Mamma har fortfarande svårt att ta det till sig, då hon nog aldrig riktigt skulle våga tänka den tanken.  Hon är självklart otroligt glad och lättad, men säger att hon har svårt att se sig själv som så sjuk att vi väljer att flytta hem för hennes skull.  För mig personligen handlar det mindre om att stötta henne i hennes sjukdom och mer om att finnas med för att hjälpa henne må bättre.

Igår tog jag min kära vän, Malin till hjälp och åkte runt för att kolla in områden där man möjligtvis skulle kunna tänkas hyra ett hus eller stuga.  Det känns lite tight med tid att fixa allt detta och skriva in barnen i någon skola som passar innan skolstarten om drygt en månad.  Men jag har aldrig varit den som är den - och om man lägger ner lite jobb och energi på något så brukar saker och ting falla på plats! ;)  Danny å andra sidan har ett helt hus i Virginia att tömma och magasinera innan han kan ta sig tillbaka till oss.  Tack och lov har vi en fantastisk familj och vänner som verkligen ställer upp i vått och torrt.

*********************************************************************************

We've been in Sweden for almost a month now and for the first time I get the top of the bunk bed all to myself!  Normally the kids fight over whom I will sleep with, but tonight all 3 fell asleep together and I am up here enjoying my freedom! :)

My Mother went to the hospital today to get her second round of her new chemo.  Unfortunately she was sent home because of too high bilirubin levels and too low blood count.  She will have to go back to the hospital on Thursday for a blood transfusion to boost her system.  Of course my Mother gets frustrated when her treatments keep getting postponed and has therefore had a bit of a down day today. Even on these tougher days I feel so fortunate to be able to be here as a support and maybe even a bit of a distraction from all the medical talk.  Our family has therefore officially made the decision (something that we kind of anticipated) to stay here in Sweden, come fall!  All logistics aside, it's a pretty obvious choice since it's impossible for me to leave my Mom alone here with her treatments.  Our move is still a big thing for my Mom to process - I guess she never would have allowed herself to hope for it to happen.  Of course she is extremely happy and relieved, but at the same time says that it's hard to look at herself as being so sick that it initiates us moving here.  I of course look at it less as in being here to support her disease and more as in helping her get - and feel - well.

Yesterday, my dear friend Malin and I drove around looking for good areas to possibly rent a house or cottage.  I do feel like we're a little bit cramped on time having to fix living arrangements and sign the kids up at a school before the school start in the end of August.  But with a lot of work and focus things usually fall into place! :)  Danny on the other hand has a whole house in Virginia to empty and store before he can rejoin us here.  Thank goodness we have a fantastic family and great friends that never hesitate to help when we need it!

2 kommentarer:

  1. har ev en kompis som hyr ut sitt hus. det ligger på 'annersia' tror jag... han bor och jobbar i usa just nu. ska jag fråga honom? nu åker vi till ösd imorgon och jag vet inte när jag kikar in här nästa gång. men jag finns på facebook - mikaela sundö, inboxa mig där om du är intresserad!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hittade din blogg idag och blir ledsen och starkt berörd av det du skriver om din mamma. Min mamma opererades ifjol för bröstcancer och jag vet vilken oro och panik man känner när man står bredvid. Men att bara finnas där räcker långt.
    Jag känner er inte men ni är båda "kända" i mitt liv både genom dans, cirkus kul o bus och Monica även för sitt café och bakning. Jag var hos henne och fikade med två av mina fyra barn ifjol och då var du där och våra barn lekte lite med varandra och hunden:)
    I vår by är det två hus till salu. Vet att ni vill hyra men... Ena huset är det ingen budgivning på än så det kanske går att fråga om de vill hyra ut?! Kontakta mig om du vill att jag förmedlar telefonnr. tinahoversjo@hotmail.com
    Jag hoppas att allt går vägen för er med både hälsa och boende!
    Mvh Tina Hoversjö

    SvaraRadera