tisdag 11 februari 2014

Matplanering för hela veckan!

Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort tidigare i mitt 41-åriga liv...  Jag planerade hela veckans middagar med shoppinglista å allt!  Säkert en självklarhet för många föräldrar för att få veckan att gå ihop - men inte för mig... I'm living on the edge!  Det är inte så konstigt att jag alltid blir så stressad över att få till en näringsrik middag varje dag, när jag snurrar omkring i sista minuten och gör lite hopkok av vad som finns hemma.  Jag måste säga att det känns riktigt bra att middagen redan är fixad - mentalt!

Igår åt vi supergoda lammfärsbiffar med sallad och tzatziki.  Hade hoppats på rester till lunch idag, men det var för uppskattat och allt försvann igår.
Mums!
Idag blir det fisk panerad i mandelmjöl och chiafrön, stekt i kokosolja och serverat med råris.  :)

Jag har intresserat mig mycket den senaste tiden för kolhydrater och gluten och hur de sägs påverka inflammationer i kroppen.  Vi äter på intet sätt någon LCHF-diet, men jag försöker att göra medvetna val för familjen och minska intaget av gluten och kolhydrater.  Just nu är det så mycket diskussioner som jag följer att jag nästan får dåligt samvete om jag ger barnen en skiva rostat bröd på helgen (fullkorn! ;) ) - och så vill jag ju inte ha det!  För de som väljer strikta dieter - good for you - men jag tror ändå på allt med måtta.  Vi väljer lokalproducerat när det finns möjlighet - och skulle vilja bli mycket bättre på det!  Annars är det ekologiskt som gäller i största möjliga mån.  Det är fantastiskt att se hur mycket lättare det börjar bli att kunna köpa direkt från bonden - i alla fall här i Jämtland!  Nu gäller det bara att sprida budskapet så att alla som har möjlighet ska utnyttja den servicen!

4 kommentarer:

  1. Duktiga du. Skulle vara kul att se hela veckomenyn. Min familj skulle inte äta mycket mer än proteinet och antagligen protestera om det också blev för "nyttigt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mån - Lammfärsbiffarna, sallad och tzatziki
      Tis - Panerad fisk och råris
      Ons - Grönsakssoppa m. linser
      Tor - Spaghetti och älgköttfärssås
      Fre - Paella
      Lör - Hemmagjorda hamburgare m. glutenfritt bröd
      Sön - Het nudelsallad

      Fast såhär efteråt har jag kommit på att Skyler har gymnastiktävling på fredag eftermiddag och jag är ledare. Känns inte riktigt motiverad att fixa med paella den kvällen. Jag kanske får byta plats på ett par dagar... :)

      Jag tror på användningen av riktigt smör och 40% grädde mm. Det är viktigt att maten ska smaka och tillfredställa mer än bara hungern. Mina barn är väl inte så förtjusta i salladsblad, men de måste alltid prova och får de i sig avokadon och gurkan så är jag nöjd! :)

      Radera
  2. Hej! Roligt att se dig igen :)

    Jag skulle absolut behöva göra en veckomatsedel det blir då mycket enklare och jag har ändå hela dagarna på mig att komma på vad vi ska ha till middag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur?! Jag har också haft hela dagarna och ändå blir det för det mesta sista minuten! En av mina väninnor i Kalifornien brukade förbereda middagen vid lunchtid, när barnen var i skolan eller vilade. Och sen gjorde hon bara de sista små detaljerna när det var dags att äta. Jag beundrar det! Kanske en dag... ;)

      Radera