fredag 11 april 2014

Från snor till ekologiska matvaror...

 Här ligger jag och känner mig riktigt skruttig i världens förkylning!!!

Jag som tycker att jag har klarat mig så bra i vinter - och nu när vårsolen börjar värma skönt så ligger jag inne på soffan och tycker synd om mig själv.  Kepsen åkte på i morse då jag skulle släppa av barnen, för att skyla rödnäsan, hängiga ögon och en härlig finne på kinden som passade på att komma såhär lägligt när man mår som bäst!  ... Åsså PMS och kramp i magen på det...  så joråsåatt...

I helgen ska jag åka till Sundsvall på gymnastikutbildning och det känns ju sådär just nu.  Jag försöker kurera mig med allt stärkande som jag har hemma.  Självklart dricker jag litervis med varmt vatten med ingefära, honung och citron.  Jag har även tagit Fitline-pulver, kollodialt silver, apelsiner, granatäpple, gurkmeja på äggröran som jag även överöste med Sambal Garlic-sås för att skrämma ut förkylningen ur kroppen!  Tänkte kanske inhandla sushi till lunch och blanda ihop en riktig wasabiröra för att rensa bihålorna!  Bort, bort, BORT säger jag!!!  Jag blir så himla otålig när jag blir sjuk!

Jag började fundera på att såhär gör vi ju nästan alla när vi börjar bli förkylda.  Om någon hintar att den är sjuk på Facebook så rasar det ju alltid in en massa huskurer för hur man ska må bättre fort.  Så någonstans måste vi ju ändå tro på kroppens förmåga att läka sig själv bara den får nog med - och rätt - näring att göra det?  Men de flesta glömmer nog bort det när vi känner oss friska och starka?  Jag läste i morse om en familj som undvek socker i ett år och hur det påverkade deras hälsa - alltså på riktigt, de kollade all näringsinformation på produkter och insåg att t.o.m bordssalt hade socker i sig?!  Jag har inte undersökt detta faktum, men använder själv havssalt som tydligen ska vara rent.  Det pratas mycket om den tysta inflammationen i kroppen som i sin tur påverkar vilka sjukdomar vi får.  Jag har själv inte blivit helt övertygad om var vi får denna inflammation ifrån.  Vissa grupper säger att det är från kolhydrater (som i boken Grain Brain av David Perlmutter MD) och andra säger att det är från kött och animaliska produkter (som i filmen Forks over Knives) men med samma inflammationsteori.

Mina egna tankar i dagsläget - och jag förbehåller mig rätten att ändra mig (!) - är att dra ner på gluten och snabba kolhydrater i min familj.  Jag känner ändå inte att produkter med snabba kolhydrater är speciellt näringsrika och att det finns många andra alternativ.  Jag har inte gjort någon stor "overhaul" här hemma och rensat i skafferiet, men serverar för det mesta grönsaker, quinoa eller glutenfritt bovete till kött, fisk och kyckling.  Jag har även dragit ner på produkter som får mig att känna mig däst och landar som en klump i magen.  Dit hör potatis, pasta, ris och den stora boven i vårt hem... bröd!  Jag har börjat leta efter bra glutenfria brödrecept, då vi kör american-style och äter alldeles för mycket mackor i vår familj, men inte riktigt hittat något bra recept för att övertyga mannen och barnen...  Annars är det så rena produkter som möjligt som gäller.  All frukt och grönsaker ekologiskt.  Den stora matvaruaffären ICAMaxi i Östersund säljer numer enbart ekologiska bananer, för att det är vad kunden ville ha!  Mer sånt!!!  Vad gäller köttet vi äter så är det NÄSTAN alltid ekologiskt.  Vi försöker handla från lokala producenter och har även beställt direkt från bonden, genom www.gladalådan.se  Fast vi äter mest älgkött, då vi har frysen full med kött som vi köpt direkt från jägaren.  :)

... och så sitter jag här och snorar i alla fall!!!  Fast baciller kan man nog inte undvika helt - men förhoppningsvis hur kroppen ska kunna fighta dem!!!

2 kommentarer:

  1. *Ett litet tips* :) När jag känner minsta lilla förkylningssymptom så slänger jag i mig några esberitox och dricker ett glas färsk pressad apelsinjuice, funkar jättebra för mig.
    Krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Esberitox har jag aldrig hört talas om... måste undersökas! :) Tack för tipset!

      Radera