fredag 28 februari 2014

Nyttovåfflor

Min familj får nog prova många underliga maträtter som de inte riktigt har bett om...
Jag har så svårt att bara stå och laga vanlig husmanskost när jag vet att om man lägger till lite här och tar bort lite där så kan ju maten bli så mycket nyttigare!  För det mesta brukar det bli bra - Ibland inte alls!  Men idag tycker jag att det blev riktigt lyckat!!!
Dagens recept kom mest till som en nödlösning, då alla ingredienser som jag tänkt använda tog slut eftersom! Haha

Våfflor med Havregryn och Keso:

1 1/2 dl Havregryn
1/2  dl Havrekärnor
(mixa dessa 2 i food processor så de blir halvmjöliga)
2 dl Bovetemjöl (glutenfritt)
2 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt (å lite till...)
1/2 dl Chiafrön
2 dl Keso
2 Ägg
3 1/2 dl Mjölk
100 g smält Smör

Jag mixade med stavmixer så att keson också skulle separeras lite mer.

Resultatet blev jättegoda, frasiga våfflor med lätt tuggmotstånd, färre kalorier, extra fibrer, extra mineraler, extra protein och nästan halverad mängd stärkelse.  Serverade med grädde och hemlagad hallonsylt.  MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar