lördag 2 mars 2013

Mammas födelsedag...

Idag är min Mammas födelsedag...  Hon skulle ha fyllt 68 år.

Det har gått 4 månader sedan Mamma gick bort och det känns som om jag har precis börjat sörja...  Jag känner hur min kropp säger ifrån - mest genom ont i magen och känslor av magkatarr.  Mest blir jag irriterad över hur mina tankar och känslor kan ge mig fysiska krämpor och att jag inte kan styra över det på något sätt!!!  Jag försöker vara mer medveten om att inte hålla inne med mina känslor och de senaste dagarna har jag svårt att sluta gråta...  Jag saknar henne så otroligt mycket!  Jag pratade med min Mormor som också haft en tung dag idag.  Det är så orättvist att hon vid 92 års ålder ska behöva gå igenom det här - och inte hjälper det väl med att jag ringer och gråter.

Självklart har jag förstått att mycket skulle "komma efter".  Mammas väninna sa till mig igår att egentligen ska jag vara glad över att jag varit så stark när jag mest behövde det.  Det är som en skyddsmekanism som slår på och nu får jag tillåta mig själv att bearbeta sorgen pö om pö.

Vissa av er kanske kommer ihåg hur min Mamma gick en munspelskurs i maj förra året - om inte kan ni läsa om det genom att TRYCKA HÄR.  Det viktigaste för Mamma var att lära sig att spela "Ja må du leva" så hon kunde ringa folk som fyllde år och spela för dem.  Min Mammas faster, Annmari spelar munspel för alla hon känner på deras födelsedagar och det här var väl något som Mamma beundrade.  Jag har en video av Mamma från i somras då hon inte mådde så bra, men ändå låg och tragglade sitt lilla munspel.  Då Mamma alltid var så vital och levande hade hon säkert föredragit att inte ha en film av sig liggandes i en säng, men videon som jag väljer att visa gör mig bara så glad.  För även under en skruttig dag då hon låg till sängs lyckades hon hitta något positivt!  Hon såg alltid framåt och slutade aldrig att ha roligt!



Åååååå vad jag älskar henne!!!

1 kommentar:

  1. Har haft Monika i tankarna i flera veckor saknar henne, blev så glad av att se och höra henne i din film och minns att hon alltid fick mig att bli glad.
    kram Gun

    SvaraRadera