måndag 7 november 2011

Ät en rova och håll dig frisk!

Jag har nog sagt tidigare att mat - och hur kroppen påverkas av den - fascinerar mig.  Efter Mammas senaste cancerdiagnos har jag börjat fördjupa mig mer och mer i detta.  En grupp av grönsaker som visar sig vara en bekämpare av många olika sorters cancer - och som vi har ätit för lite av i vår familj - är kålfrukter (heter det så?)  Ni vet, broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, rova, brysselkål etc.  Dessa är också fulla av antioxidanter, karotenoider och c-vitaminer som hjälper till att stärka immunförsvaret och håller dig allmänt frisk!

Blomkål och riven ost-blandning
Mina barn har varit helt okej på att äta broccoli, helst om den får doppas i lite ranch-dressing.  Nu försöker jag även gömma andra sorters kål i maten.  Blomkål har ju inte sån stark smak och har varit perfekt att slänga i mina smoothies.  Härom dagen mixade jag även blomkål i Olivers quesadilla.  Jag värmde på den i ett par minuter i micron (med lite vatten i botten av skålen) så att den gick bättre att mosa.  Man kan också puréa den så att den märks ännu mindre.  Sedan blandade jag detta med riven ost och lite kyckling i ett tortillabröd.  Ollie, som vägrade äta blomkål innan, åt för fullt och tyckte det var jättegott! :)



Färdiga kycklingquesadillas stekta i pyttelite olivolja

Lyckligt ovetande nyttigt barn!!!  ;)

För de andra barnen berättar jag förresten alltid vad jag har i mina smoothies och annan mat för jag tycker det är viktigt att de lär sig att ge allt en chans.

Kram!

5 kommentarer:

  1. Dom där quesadillas såg riktigt smarriga ut.
    Och som du säger blomkål har ju ingen stark smak, själv brukar jag blanda i broccoli i köttfärssåsen.
    Håller med dig om att det är bra att ge allt en chans det kan ta tid :) men nu äntligen så petas inte salladsbladen bort längre.

    SvaraRadera
  2. Precis! Det gäller bara att inte ge upp som förälder, utan istället att fortsätta ge dem tills de vänjer sig. :)

    SvaraRadera
  3. Jag är också en så`n där gömma-nyttiheter-i-ungarnas-favvokäk..(dock är ena dottern värsta "kaninen" som helst käkar morötter, kålrötter, blomkål och broccoli istället för godis, men inte min andra dotter tyvär)

    Jag läste att du mikrade blomkålen, jag mikrar också mat då och då men funderar ibland kring just detta..vad anser du om att mikra mat, är det ofarligt?

    SvaraRadera
  4. Jag använder inte mikron så mycket och oroar mig därför inte för mikrovågorna. Jag tror inte att de är något som sätter sig i maten. Det gör ju också att maten värms upp snabbare - och kortare tillagning brukar innebära att fler näringsämnen är kvar i grönsakerna... Mikrovågsugnar har ju funnits så pass länge nu och jag är säker på att de som är emot dem skulle ha hittat vad som är farligt med dem vid det här laget. Men som sagt, lagar jag mat till hela familjen så använder jag den så sällan...

    SvaraRadera
  5. Ja det har du nog rätt i.
    Hälsningar från hysteriskt oroliga morsan :)

    SvaraRadera