tisdag 22 november 2011

Träningspass

Inser att jag måste passa på att skriva om min träning nu när jag ju har tagit mig iväg ett par gånger!  Jag gjorde ungefär samma program idag som i lördags, men jag bytte plats på konditionsträningen idag och det kändes genast mycket tyngre...  I lördags började jag med 30 min. på en crosstrainer (elliptical), med 2 minuters intervaller av lagomt tempo / högt tempo.  Sedan följde jag upp med 5 km på löparbandet i en rätt jämn löpartakt.

Idag valde jag att springa mina 5 km först och det kändes betydligt jobbigare i benen och tyngre i andningen. Det är väl en mjukare start för hjärta och lungor att börja på crosstrainern kan jag tänka.  Och benmusklerna värms ju också upp på ett annat sätt.  De sista 2 kilometrarna körde jag intervaller för att få igång benen lite.  Det är skönt att växla och känna hur musklerna tar olika beroende på hur fort man springer.  När jag springer långsammare så jobbar vaderna och höfterna mest.  Ökar jag tempot så trycker jag ifrån mer med baksida lår och springer jag riktigt fort så blir det framsida lår som jobbar mest, då jag lyfter på knäna mer.  Intervallerna bryter också upp tristessen av att bara mala på och gör löpningen lite roligare, tycker jag.

Efter löpningen idag, så blev det 25 minuter på crosstrainern med intervaller av 2 minuter lagomt tempo med händerna på "armmekanismen" och 2 minuter snabbt tempo med bara ben.

Jag avslutade båda dagarna med arm- och magstyrka och stretching.
Aaahhh - det känns skönt att komma igång igen!!! :)

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar