söndag 8 april 2012

Glad Påsk!

Glad Påsk till er alla!


Hittills har vi firat med knäckebrödsmörgåsar med ägg och kaviar - hurra! :)

Jag tror nog att barnen kommer uppskatta Farmor och Farfars påskfirande lite bättre än vad vi gör här hemma - haha.  I natt har tydligen påskharen kommit och gömd godisfyllda ägg på gräsmattan hemma hos dom och barnen ska få gå dit om en liten stund och söka efter dom.  Jag inser nu att det är såna här saker som förändras när man bor närmare familjen.  Vi har aldrig haft några speciella påsktraditioner i vår lilla familj.  I Kalifornien brukade vi vara med på Svenska Skolans påsklunch i en park, där barnen klädde upp sig till påskkärringar.  Vi lekte lekar och åt semlor.... jaja, jag vet - men det var skolans tradition okej?!? ;)  Vi har aldrig egentligen pratat om påskharen något ingående, då jag inte fattar vad som menas med den i alla fall.  Men igår kväll frågade Porter om vi inte skulle ställa ut våra korgar för påskharen?  Ja, tydligen så kommer han på natten och fyller upp dom med presenter och godis!  Detta lärde jag mig först igår eftermiddag när mina svägerskor skulle inhandla några sista minuten presenter till deras barn.  Själv tänkte jag att varför introducera en ny tradition som mina barn inte vet något om i alla fall - framför allt då jag var väldigt oförberedd...  Ända tills igår kväll då jag inser att barnen nog har lärt sig från sina kusiner vad jag lärde mig av deras mammor!  Danny gled in i konversationen lite lätt och sa att påskharen föredrar att lämna påskäggen hos Farmor och Farfar där alla barn kan leta dem tillsammans och för att Farfar har en mycket finare gräsmatta än oss! Hahaha - ja, det är ju sant.

Nu är det dags att hoppa i duschen och göra sig fin inför äggsökandet och påskmiddag!  Barnen vill klä ut sig till påskkärringar, vi får väl se om det uppskattas att vi introducerar våra svenska, häx-traditioner på denna återuppståndelsens dag... :)

1 kommentar: