fredag 2 december 2011

Det är något som ligger och gror i min hjärna...

Häromdagen fick vi hemskickat barnens frukost- och lunchmeny.  Jag brukar bara kasta bort de här menyerna då vi får dem eftersom vi alltid packar barnens luncher själva.  Den här gången läste jag igenom den och började nästan gråta när jag fick se vad de serverar barnen till frukost...



Frukostpizza???
Sausage Biscuit - (en vanlig skolkafeteria typ scones med en burgare gjord av fläskkött) har jag nu läst på internet innehåller ca 530 kalorier!!!
French Toast - stekt eller friterat vitt bröd med kanel/socker och sirap
Chicken Biscuit
Amerikanska pannkakor med smör och sirap och frukostkorv.

Ännu värre - om det är möjligt! - är vad som serveras dagligen utöver menyn...
Olika flingor - nu har jag inte varit där för att se vilka sorter, men när man ser på resten av menyn kan jag bara tänka mig vilka sorter det är...
Kanelbullar 
Pop Tart - (vet ej om de säljs i Sverige, men det kanske de gör) - en av dessa frukostbakverk innehåller 219 kalorier och 9.2 g fett.  De flesta barn äter såklart båda pop tartsen i påsen och får därför i sig 438 kalorier, 18.4 g fett och 25.4 g socker!!!!!
Olika Donuts (Friterade munkar)
Honey Bun - vet ej vad det är, men när jag gör en sökning så tror jag att det är någon sorts sockerkaka.

Ni kanske tycker jag är löjlig, men jag blir verkligen bestört när jag ser det här!  Just nu måste jag fokusera allt min tid på PT-pluggandet, men sedan måste jag bara försöka göra något åt det här - så här får det ju inte vara!!!

3 kommentarer:

  1. Du får göra en Jamie Oliver och dra igång nått på skolorna i området!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. NEJ NEJ NEJ du är inte löjlig!!! Hur tänker dom egentligen, inte alls va? Och nej så får det inte vara, snälla försök göra något åt det..för barnens skull.

    SvaraRadera
  3. Vidrigt och tyvärr besannas mina fördomar mot USA då det gäller kost iom sådana här saker. Jag påstår inte att de svenska skolorna bara serverar grönsaker, bönor, groddar och grovt bröd i samband med nyttiga juicer men ändå... men vem vet, vi kanske drar in på samma spår? Hu - var glad så länge era barn står för samma värderingar som ni själva gör och hoppas de aldrig väljer att följa strömmen.

    SvaraRadera