tisdag 3 januari 2012

Granatäppel-kick!

Ni kanske kommer ihåg när jag hade min mango-fetisch och åt mango var och varannan dag.  Nu är jag helt såld på granatäpplen!  De är så underbart goda!  Jag äter dem som de är och det känns som om man får en omedelbar kick av energi när de små fröna exploderar i munnen.  De är lite svåra att skala, men jag brukar dela äpplet på mitten och sedan bryta isär halvorna och pilla ur fruktkärnorna.



Granatäpplen är fulla av C-vitaminer och fibrer och är också en av de mest antioxidantrika frukten som finns.  Flavonoiderna som finns i granatäpplen kan även hittas i rödvin, grönt te och kakao - men i denna superfrukt existerar de i en mycket mer koncentrerad nivå.  Tack vare dessa antioxidanter är granatäpplen mycket bra för hjärta och kärl och de har också visat sig ha positiva effekter mot åderförkalkning samt ha cancerbekämpande egenskaper.  - Mums!

5 kommentarer:

  1. Låter väldigt hälsosamt.
    Kanske skulle testa det då!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Om du delar dem och sen klappar med en träsked på utsidan så får du ut kärnorna ganska lätt.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset - det får jag prova! :)

    SvaraRadera
  4. Jag hade ocksa en granat apple kick i november men sen sa rakade jag kopa 4 daliga pa raken och da gav jag liksom upp.. och det var inte samma affar det var bade fran Trader Joes och Safeway som de daliga kom fran sa jag konstaterade att det var nog inte sesang for dem nu.. Men jag haller med dig det ar nagot speciellt nar karnorna exploderar i munnen som du skriver :) Knske skall prova och kopa nagra igen.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Jag ar lat ibland och koper karnorna redan utplockade pa Costco. Det finns en precis lagom stor forpackning dar med farska karnor. Kram!

    SvaraRadera