söndag 29 januari 2012

Ny bil!!! :)

Igår köpte vi äntligen en ny bil!!!
Sedan vi lämnade Kalifornien och flyttade hit till Virginia har vi bara haft en bil i familjen.  I Sverige skulle man kunna tycka att det inte vore sånt stort problem, men här i de flesta städer i USA kan man i stort sätt inte leva utan bil.  När Danny jobbade för bussbolaget i Orange County för 12-13 år sedan så skulle han ta bussen till jobbet en dag, för att se hur systemet funkade.  Vad som normalt tog honom 20 minuter med bil, tog honom över 3 timmar med olika bussar för att komma fram!  Här där vi bor nu finns det inte ens någon busservice...

Dannys föräldrar har varit jättebussiga och lånat ut en av deras bilar till oss de senaste månaderna, men till slut har det nästan känts pinsamt att köra upp till deras hus i deras bil dag ut och dag in.

Danny har letat efter en liten behändig bil för att köra till och från jobbet i.  Något som är billigare i drift än vår Lexus SUV som vi kör familjen i.  Han fastnade för Toyota Prius och har i flera veckor sökt bra deals på nätet.  I förra veckan var vi iväg och provkörde ett par och jag satt tyst bredvid och försökte hålla med när Danny försökte hitta allt positivt om bilen.  En Prius är ju säkert en jättebra bil, men när jag tänker tillbaks på vår bilägarhistorik så är det rätt enkelt att räkna ut vilken av bilarna som skulle ha plockats bort ur Magnus och Brasses Latjo-lajban-låda!  Den hör liksom inte riktigt ihop med de andra...

När Danny väl insåg detta själv så gick bilköpet mycket fortare.  Igår stack han iväg för att provköra en Mercedes och ringde någon timma senare och berättade att vi var bilägare!  Bilen såldes av en dealer som var ca 1.5 timmar härifrån och eftersom vi alla var spända på att få se nya bilen packade vi upp barnen och hundarna i bilen vid 20:30-tiden för att åka och hämta den.  Nu har vi precis varit ute på en liten söndagstur med familjen, så att jag skulle få köra den också.  Min kommentar var att en Prius hade nog varit bra den också, men jag hade nog inte kört omkring med samma leende på läpparna! :)


Kram!

3 kommentarer:

  1. URSMYGG.
    DEN SER JAG FRAM EMOT ATT FÅ KÖRA.
    KRAM MORMOR

    SvaraRadera
  2. Skynda dig tillbaks så får du!!! :)

    SvaraRadera
  3. Jag kanner igen det dar med att foroska vara klok ock praktisk men ocksa vilja trivas med bilen. I sommras var det dax och byta ut min bil for vi hade vaxt ur bilen som jag hade och jag hade liksom bestammt mig for att en Honda Odyssey var det klokaste kopet jag konde gora absolut inte den sexigaste bilen men med alla saker man kor omkring med och barn in och ur bilen sa verkade det smart for oss nu. Jag var ute och prov korde den och sa var vi in och pratade priser men ungarna han trottna nar vi satt och vantade pa bilfirman nar de kor sina turer fram och tillbaka mellan managern och saljaren sa vi bestammde oss for att ta paus och aka och ata och sen sa akte vi hem och sov pa saken istallet for att aka tillbaka till bilfirman och fortsatta forhandlingarna den dagen. Sa morgonen dagen efter fragade mig man mig annu en gang sa ar det dar bilen som du verkligen vill ha? Mitt svar var Vill ha och vill ha den verkar praktisk just nu men jag kommer ju aldrig att saga ja alskling jag vill sa garna ha en mini van jag drommde om en Honda Odyssey indatt typ.. :)
    Sa vi bestmmde oss da pa morgonen att aka och titta pa nagra andra bilar innan vi akte tillbaka till Honda dealern och vi akte till Mercedes handlaren och dar fanns Mercedes Crossover en model som jag inte visste fanns och den passade oss perfekt den hade ett 3rd row seat som man kan valja om man vill anvanda for att kora fler manniskor eller ha nerfallt om man vill ha mer pack utrymme och sa hade den en GPS som jag ville ha. Mina krav var egentligen inte sa stora bara mer utrymme och en GPS inbyggd i bilen. Jag ar sa himla glad att ungarna var besvarliga sa att det blev en Mercedes crossover istallet for en Honda Odyssey for min del. Men det ar som du skriver en Honda Odyssey hade ju fungerat den med om det nu hade blivit sa.

    Grattis Grattis till Nya bilen!
    Kram
    Mia

    SvaraRadera