tisdag 3 januari 2012

Nu blir det till att leta efter Havtorn...

Oj, vilken intressant websida jag hittade idag!

På http://matkalkyl.se/livsmedel.php kan man plugga in olika livsmedel och se vilka näringsvärden de har.  Och man kan också jämföra olika livsmedel - sån mattönt som jag är så tyckte jag det var faschinerande!

Jag som pushade så för granatäpplen igår... Mamma ville veta hur de jämförs med Havtorn - och det var ju nästan pinsamt!
Se jämförelsen:  http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=havtorn-granatapple

Vi fortsätter såklart att äta våra granatäpplen, men nu måste jag börja söka efter havtorn här i USA...

Kram!

8 kommentarer:

  1. På backen upp mot öresundsbron växer havtorn som en djungel. Ni får komma och skörda nästa höst :)
    Petra

    SvaraRadera
  2. JämtTina i Slandrom har en fin hemsida du måste kolla in.

    Googlade mig till att havtorn heter seabuckhtorn på engelska. Borde finnas odlingar hos er också.

    Hittade lite info genom google:

    Här kan du nog köpa, som jag förstår det:

    http://local.naturalsolutionsmag.com/The_Beauty_Bar_Sea_Buckthorn_Colonial_Heights_VA-r1313768-Colonial_Heights_VA.html

    Och lite mer info:

    http://colonialheightssurgerycenter.com/your-health/index.dot?id=214734&lang=English&db=hlt&ebscoType=healthindex&widgetTitle=EBSCO%20Health%20Library%20Index

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. om du inte hittar så kan vi alltid fixa ett paket till usa till dig! i vilken form ska dom vara? torkade, färska (kanske lite svårt att posta) pulver (om det finns) Säg bara till!

    SvaraRadera
  4. Tack för tips och erbjudande om att skicka - vad goa ni är! :)
    Jag hittade också, så det är inga problem att beställa härifrån.

    Jämt-Tina är en av Mammas vänner som hon har samarbetat med när hon hade sitt bageri. Ja, hon har jättebra grejor.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Erika. Ja det är verkligen bra med havtorn, bättre än jag visste från början. jag får höra resultat från alla min kunder - allt ifrån förbättrade slemhinnor i ögon, näsa, mun och underliv till sårläkning på hundar. Jättekul. Sen är det gott också om man gör goda produkter eller bakelser. Kom i sommar och prova.
      Hälsningar JämtTina www.jamttina.se

      Radera
    2. Tack Tina - det ska jag göra! :)

      Radera
  5. Hej igen, Vad heter havtorn pa engelska? Min kusin hemma i Sverige har precis satt havtornsbuskar forra aret. Hoppas det finns nagra mogna nar jag kommer till sommaren... Jag har aldrig ens smakat pa dom:)

    SvaraRadera
  6. Havtorn heter sea buckthorn. De är extremt sura och inte speciellt goda - men det får man väl kanske ta med det näringsinnehållet! ;)

    SvaraRadera