torsdag 15 mars 2012

Frukt-nazi-mamma?

På lördag är det St. Patrick's Day här i USA.  Det är historiskt sett en Irländsk tradition där man firar Irlands skyddshelgon St. Patrick på hans dödsdag, den 17 mars.  Här i USA har firandet tagit en annan form, då dagen handlar mer om grönklöver, dricka grön öl, färga floder gröna, leprechauns (ett litet argsint Irländskt "troll"?) och faktumet att om man inte bär något grönt den dagen så får vem som helst nypa en?!?  Alla Amerikanare blir lite Irländska den där dagen... ; /


På skolorna firar de dagen tidigare eftersom den faller på en lördag i år.  Oliver hade på sig grönrutiga shorts och en grön t-shirt, så att det inte skulle vara någon tvekan...  Jag hade läst i ett informationsblad att de skulle äta gröna snacks idag, så jag packade ner AVOCADO och PÄRON i Ollies lunchväska - vilket han för övrigt verkligen såg fram emot.  När jag hämtade upp honom kom en liten speedad kille med grön glasyr runt hela munnen och berättade lyckligt att han hade ätit både gröna cupcakes och kakor med grön glasyr (!)

Hmmmmm....  Det är tur att det bara firas såhär någon gång ibland, men jag blir faktiskt lite less på att det vid alla högtider måste läggas sån betoning på sötsaker!  Hur fel vore det att göra en stor bricka med gurkbitar, grön paprika, gröna äpplen, gröna vindruvor, kiwi???  Eller är jag supertöntiga frukt-nazi-mamman nu eller?  Jag tror jag måste ta mig ett snack med dagisfröknarna till veckan...

Fram till dess får jag väl njuta av min gröna helg och fira min Irländska bakgrund??!?

2 kommentarer:

  1. Näe tycker inte att du är en frukt-nazi-mamma, förstår inte heller varför det ska vara sååå mycket sötsaker.
    Visst äter jag sötsaker men sonen skulle hellre ta en gurkbit istället för en cupcake.
    Han fick gurka i ett påskägg för måånga år sen och han var överlycklig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha - då är du värre än mig! Gurka i påskägg... Love it! :)

      Radera