onsdag 7 mars 2012

TV-beroende barn...

Jag måste erkänna något...  okej, här kommer det...  Jag tror att mina barn är beroende av TVn, datorn och videospel!!!
När jag och Ollie är ensamma hemma så försvinner han iväg ibland - och var hittar jag honom?  Framför TVn eller spelandes spel på datorn... Han är ju bara 3 år!
Det gör mig alldeles vansinnig!  
När Skyler och Porter kommer hem från skolan så är det direkt fram till TVn.  Och så sitter de bara där och stirrar och svarar inte på tilltal...
Det bara kryper i mig!!!
Jag förstår att det är deras tid att bara koppla bort allt och slappna av, men jag är rädd att det gör mer skada än hjälper.  När jag säger till dem att stänga av TVn och leka med något annat så åker videospel och datorer fram.  Tillåter jag inte det så bråkar de bara med varandra.  Det känns som om de inte vet hur de ska agera som barn och leka tillsammans!  -Eller så är det precis just det de gör... agerar som barn... syskon... 3 stycken nära i ålder...

Den här veckan bestämde jag i alla fall att de inte får titta på TV förrän de kan leka bra tillsammans och visa samma hänsyn till varandra som de gör när TVn är på.  Och det bästa med det är att det är jag som bestämmer när de är bra nog!  Mmmoooaaaaahahahahaaa!!! ;)
I måndags var det mest bråk hela dagen, men igår gick det betydligt bättre.  Bara de är sysselsatta.  Igår efter skolan pressade vi juice och bakade sedan kaka på fruktköttet.  Barnen diskade upp tillsammans och samarbetade riktigt bra - förutom om någon råkade "ta den andres jobb"... suck...
Popo - min eviga "naked chef"...

Nu är det nästan så att jag längtar att få sätta dem framför TVn en stund så att jag kan få en break...  Näerå, lite längre än så kan jag hålla ut! :)

Kram!

2 kommentarer:

  1. Det ar ju sa det ar!! Man parkerar barnen framfor TV's for att fa det lite lugnt sjalv

    SvaraRadera
  2. Flera av mina vänner har ju principen att lika många timmar ute lika många timmar får man vid dator. Eller liknande regler. Alla gör givetvis som de själva vill i sina familjer men nog tror jag självklart att det skadar mer än hjälper att stirra på en ruta i timmar jämfört med att lära sig ett socialt spel, kunna enas, jobba i grupp, hjälpas åt, lära hjärnan att tänka själv, utveckla sin fantasi, röra sin kropp och sitt inre... ingen kan väl komma och påstå att det är nyttigare/vettigare att spendera timmar framför en skärm? Självklart så måste vi pga hur det ser ut i samhället idag med datorer, låta våra barn upptäcka den världen och jobba med det - vilket de lär sig enormt snabbt men..... det du känner i ditt hjärta är självklart det rätta för din familj. Man har tillbaka allt i framtiden och om du sätter gränser för titta/spel/dator så kommer det ge resulat i deras kreativitet inom snar framtid. Jag tror på dig! KRAM till finfina barn!

    SvaraRadera