fredag 2 mars 2012

Jag kan inte låta bli...

...att försöka blanda i nyttigheter i maten!

Jag har försökt flertalet gånger att göra en grönsaksburgare.  Jag vill försöka ha några dagar i veckan då vi äter vegetarisk mat och har provat mig fram med olika konstellationer för att få till en veganburgare som smakar gott.  Ja, smaken har faktiskt inte varit så dålig - men konsistensen har varit omöjlig att få till.  Problemet är väl egentligen att jag tycker verkligen om kött och kan inte riktigt gå med på att ersätta det med bönor, svamp och dyligt.

Jag ser i alla fall till att använda ekologisk köttfärs och blandade den här gången i broccoli och morot i hamburgarna som jag gjorde häromdagen för att göra dem lite nyttigare - och det blev faktiskt riktigt gott!  Det stora testet var ju, som alltid om barnen skulle äta dem - och det gjorde dom.  Danny sa att han inte märkte av några grönsaker.  Men som han själv sa, han har så mycket ketchup och senap på att han normalt inte känner smaken av köttet... ; /

Vad jag använde var:
500-600 g ekologisk köttfärs
1 STOR morot (riven)
1/2 lök i food processor
2-3 broccolikvistar i food processor
1 skiva fullkornsbröd som blötlades med
2 köttbuljongtärningar och ca
1/2 dl hett vatten

1 kommentar: