onsdag 14 mars 2012

Jag vill vara kvinna - inte "hen"!

Läste idag att ordet "hen" har blivit intaget i Nationalencyklopedin.  Första gången jag hörde det ordet var när jag läste om en förskola i Stockholm som ville göra sig av med de typiska könsrollerna med allt vad det innebär och lärde därför barnen att hänvisa till varandra som "hen".

Ja, jag tycker det är fruktansvärt löjligt!!!  Jag har två pojkar och en flicka - och jag ser inte hur de skulle må bättre av att kalla varandra hen?!  Mina pojkar får ha nagellack och leka med dockor hur mycket de vill och tjejen leka med bilar och skjuta låtsaspistoler - det finns där tillgängligt... om de vill - vilket de gör ibland!  Men jag skulle inte vilja att de styrdes in i en och samma form bara för att vi ska ha ett neutralt samhälle!  Jag vet att jag själv nu var väldigt sterotypisk när jag antydde att dockor är flickigt och bilar är pojkigt - men vad spelar det för roll??!!  Så länge mina barn kan leka med vad de vill!!!

Det svenska samhället fokuserar så mycket på bagateller ibland att det blir bakslag.  Nu bor ju jag såklart i ett land med väldigt typiska könsroller - framförallt här i sydöstra USA.  Jag vet att det sticker i ögonen på många när de ser mina pojkar ha nagellack och självklart vill jag inte att de ska påverkas av andra...  Samtidigt lär sig barnen här i tidig ålder att respektera varandra.  Pojkar respekterar flickor, flickor respekterar pojkar, barn respekterar vuxna, lärare etc.  Män är artiga här... de håller upp dörren och låter kvinnor och barn gå före.  När jag reser ensam med mina barn är det alltid någon man som erbjuder att lyfta resväskan eller vika ihop barnvagnen mm.  Ända tills jag kommer till Sverige - då folk/män bara står och tittar på mig, som den galning jag ser ut som, när jag försöker hålla ihop 3 barn och lyfta ner tunga resväskor från bandet!  Eller en annan favorit, när de skyndar att klämma sig före på tåget istället för att hjälpa till!!!

Jag vet att svenskens oförmåga att hjälpa till inte bara har att göra med könsroller, utan vår rädsla av att lägga oss i.  Men jag tror att vårt jämställda samhälle också skapar likvärdiga människor både på gott och ont och jag tycker inte att vi behöver tillspetsa den negativa biten genom att neutralisera ännu mer!

3 kommentarer:

  1. Kan ju inget annat än att hålla med dig.

    SvaraRadera
  2. Jattebra skrivet Erika! Respektbiten ar sa viktig och det ser man inte alls lika mycket av i Sverige nar barnen vaxer upp dar:( Och jag haller med om den andra biten ocksa. Jag tror de flesta barn tycker om att vara just flicka och pojke, inte hen!

    SvaraRadera
  3. Christina Pohly14 mars 2012 kl. 22:11

    Håller med dig helt, förstår inte heller varför dom ska göra så stor grej av det där hela tiden, barnen kan ju inte bli annat än förvirrad och så blir dom osäkra om vem dom egentligen är, vi är ju skapta och föds som antingen tjejer eller killar och då ska det väl få vara så, punkt slut.

    SvaraRadera