söndag 20 november 2011

Men dra mig baklänges...

... det här är ett av de dummaste saker jag har hört på länge!  Om någon tvivlat på att The Congress i Washington DC var korrupta så lyssna på det här...

I veckan togs ett beslut av kongressen att pizzan på barnens skolluncher runt om i USA ska räknas som en grönsak, för den har ju tomatsås på sig!!!  Anledningen till detta är för att dra ner på kostnaderna på skolornas mat.  Det finns en guide för ett ökat intag av grönsaker i skolorna och genom att godkänna tomatsåsen som en grönsak så behöver man inte kosta på några extra grönsaker...

http://www.huffingtonpost.com/kristin-wartman/pizza-is-a-vegetable_b_1101433.html

Hur fasen tänker dom?  Detta är ju helt vansinnigt - det handlar bara om pengar!  Vad ska hända  med den kommande generationen i USA?  Som om det inte har gått utför tillräckligt de senaste 20 - 30 åren?!  Jag oroar mig ju inte för mina egna barn - för jag låter dom inte köpa skollunch i alla fall.  Men det är låginkomstfamiljerna som blir lidande.  De som får billigare - eller i många fall gratis - luncher.  Där barnen många gånger är överviktiga redan som småbarn.

Jag blir så himla förbannad!  Jag som trodde att jag börjat se en förändring i hur folk tänker, tack vare TV-shower som Jamie Oliver's eller folk som kan påverka som Michelle Obama.  Det finns ekologiska mataffärer som poppar upp lite här och där - men de är så mycket dyrare att handla på att jag förstår om de flesta inte har möjlighet att göra bättre val.  Men om beslutsfattarna genom skolorna inte kan hjälpa till på ett bättre sätt så ser framtiden väldigt dyster ut i mina ögon.  Men det är klart, för alla dessa överviktiga barn med diabetes och åderförkalkning som får diagnosen ADHD för att de inte kan sitta still i klassrummen så är det ju bara att ge dem lite lugnande medicin, så blir allt bättre igen...

3 kommentarer:

  1. For real??? men herregud hur sjukt är inte det.
    Jag gör lunchlåda till min son för att det är bara "junk food" i skolan.

    SvaraRadera
  2. Samma har, jag skickar lunch alla dagar utom mojligen en per vecka. Men nar man hor vad dom har kopt till lunch sa onskar man att man hade skickat lunch den dagen ocksa... Nathan brukar alltid fa slanga sin mat som han koper for han tycker den ar sa acklig:(

    SvaraRadera