söndag 3 juli 2011

...vill inte ens tänka på vad det är i denna smörblandning...

Det är många av oss som stressar över våra matvanor.  Vad är okej att äta - vad ska man hålla sig borta ifrån?  Jag håller själv på att bli galen ibland på att läsa innehållsförteckningar när jag går och handlar... varför kan saker och ting inte bara vara vad man förväntar sig?  Frukost-, lunch- och middagstips kan vi nog alla behöva och därför har jag en websida som min svägerska tipsade om och som jag kan rekommendera idag.  Websidan heter www.100daysofrealfood.com och startades av en mamma som bestämde sig för att bara laga "riktig" mat till sin familj i 100 dagar.  Maten skulle i största mån vara lokalproducerad och alltid ekologisk.  Bröd, pasta, ris etc. måste vara fullkorn och inget vitt socker eller sockersubstitut är tillåtet - och självklart, ingen friterad mat eller snabbmat.  Websidan är på engelska men jag hoppas att ni kan få lite utbyte av den i alla fall. :)

Ett tips som jag kan dela med mig av direkt handlar om mikrovågspopcorn.  Jag vet inte om det är lika vanligt i Sverige, men här i USA så är det väldigt populärt att köpa färdiga påsar med opoppade popcorn som ligger i någon sorts salt och smörblandning som håller sig i rumstemperatur i något år (!)  Vi äter väldigt sällan dessa då jag föredrar att inte ens tänka på vad det är i denna smörblandning...  Nu har jag i alla fall lärt mig från websidan ovan att man kan poppa egna vanliga popcorn i en papperspåse i mikron! Kom bara ihåg att stänga igen påsen! ;) Poppa 2:30 - 3 min. och salta (och smöra) efter behov. :)  Inte för att jag tycker att det är så svårt att poppa popcorn på spisen, men det ger i alla fall dem som väljer att äta popcorn på detta viset för att det är så enkelt, ett betydligt bättre, hälsosammare alternativ!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar