tisdag 16 augusti 2011

Förvirrade muskler!!!

Vi fördrev ett par timmar på gymmet idag igen.  Dannys lillebror har utmanat honom att delta i ett triathlonlopp i mitten av september, så idag var det cykel och löpning som gällde.  Jag hängde på, fast inte lika långt...  Jag cyklade 13 km med mycket intervaller och sprang drygt 5 km med intervaller den sista 1.6 km.  Normalt brukar jag alltid starta med att springa, men jag har läst lite om "muscle confusion" där man uppmanas att förvirra musklerna med att förändra träningen lite.  Det kan vara något så litet som att byta ordning på träningen till att förändra hastighet på repetitioner eller antalet sets.  Intervaller är ju också en version av muscle confusion vilken gör att musklerna tränas hårdare än vid vanlig löpning, cykling etc.  Muscle confusion-träning hjälper dig att undvika platåer i träningen.  Kroppen vänjer sig aldrig vid en speciell sorts träning utan utmanas ständigt av variationen.

1 kommentar:

  1. Jag tycker om att ligga på höger sida, så om jag vänder på mig blir mina magmuskler förvirrade och jobbar bättre?:)
    Jag fattade inte att ni flyttade, trodde ni var på semester bara,så jag måste ha missat några bloggar. Hoppas att Du kommer att trivas samt att Du kommer här förbi nu när Du bor så nära. Kram

    SvaraRadera