söndag 27 februari 2011

Jag har SEGRAT - på flera plan i helgen...

Wow, kan inte fatta att det redan är måndag i morgon!
Även fast mina dagar som hemmamamma inte skiljer sig så himla mycket från varandra så är det ändå alltid härligt när helgen kommer och Danny är hemma med oss och tar över lite av barnens uppmärksamhet.  Den här helgen har tyvärr varit vääääldigt lång - både för mig och Danny.  Han har jobbat hela helgen med att byta lokal för deras kontor.  I fredags åkte han till jobbet kl. 06.00 och kom hem på lördag morgon kl. 03:15 (!)  Han åt lite pizza, sov ett par timmar och stack sedan iväg igen kl. 06:30...  I morse var han hemma lite längre på morgonen, men måste i alla fall iväg och fixa färdigt på nya kontoret.

För mig har ju detta inneburit att helgen har varit precis lika som veckorna och jag har hand om allt som gäller barnen från det att de vaknat på morgonen till sängdags.  Till råga på allt har alla tre varit sjuka i helgen - hostiga... sådär lagom ickesjuka i kroppen så att de håller på att bli galna av att vara inne, men får hosta så de nästan kräks av den mista lilla fysiska aktivitet... *Djupa andetag*  Haha, det påminner mig om en rolig sak som en väninna hade skrivit på Facebook igår:  "I love my children so much!  When they were little I wanted to eat them up... some days, I wish I had!" :D
Erika 3 - Tvätten 0!!

Jag känner trots allt en ro i kroppen.  Jag har fått barnens rum sorterade, städade och tömda på en massa gamla leksaker och kläder - saker som jag normalt inte brukar vilja ta helgens värdefulla tid till, men som jag inte heller hinner med under veckorna.  Jag har vikt tvätt och fått undan allt ur tvättkorgen - aaahhhh! :)
Och bäst av allt så bestämde jag mig igår för att inte skrika mer åt mina barn...  Jag har känt mig så lättirriterad på sistone och har haft väldigt lätt till att höja rösten till barnen.  Jag HATAR när jag gör det och sedan mår jag dåligt och känner att jag måste förklara för barnen hur jag inte tycker om att skrika och att jag inte vill att de ska skrika till varandra - det hjälper ju ändå inte och det är ju inte riktigt den konfliktlösning jag vill att mina barn ska lära sig...  Det känns jätteskönt!  Det handlar ju bara om hur man bestämmer sig för att hantera situationer.  Håller tummarna att den här insikten håller i sig! ;)

Kram!

2 kommentarer:

  1. Vissa dagar ar jag san PMS-karring att det ar hemskt ;)... stackars barn. Kanske du kan ta med dig lite av de gamla kladerna och leksakerna till garage salen pa lordag?

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland undrar man ju hur barnen ser på en... Jag tror inte vi skulle vara ärliga mot oss själva om vi inte erkänner att vi alla känner så ibland - det är därför jag väljer att skriva om det. Men barn är så mycket smartare än vi tror och vi har pratat om att man inte ska behöva höja rösten för att tas på allvar - och det gäller både mellan mig och dem och dem sinsemellan. Ibland är det jobbigt att hålla tillbaks och inte "ryta ifrån", men det tar mycket mindre kraft från mig än att gå omkring och ha dåligt samvete över att jag är värsta argbiggan...
    Kram och tack för kommentar!

    Det mesta var skruttsaker som jag ställde ut vid soptunnorna, men jag ska gå igenom lite mer och se vad vi har till garage salen.

    SvaraRadera