torsdag 3 februari 2011

Läxor, läxor, läxor...

Min studerande lilla pruttunge
Det är helt otroligt hur mycket läxor barnen här har.  Skyler är sex år och går i första klass.  Efter hon kom hem ifrån skolan så satt hon och gjorde läxor i en timma.  Mattetalen var som följande: 5+?=8 Förklara hur du använder subtraktion för att komma fram till svaret.   Allvarligt? För en förstaklassare?  Efter gymnastiken har hon nu suttit med en bok på 48 sidor (ca 5-6 meningar per sida) som hon måste läsa och svara på frågor om i morgon.  De måste läsa en bok per dag måndag t.o.m. torsdag.  Samtidigt som hon har sin 7 sidors hemläxa ska vi på måndag lämna in ett konst-projekt som är relaterat till olika havsdjur som de håller på att studera. Skyler ska göra en krabba på ett papper och helst använda en massa olika material för att tillverka det.  Inte nog med detta, men om två veckor ska hon ha färdigt sitt "science-fair project" där de ska studera något (förra året ställde vi vita blommor i färgat vatten och studerade dem när de ändrade färg) och sedan skriva en rapport på det och presentera det inför sin klass.

Nu ligger hon och sover och jag kom just på att vi inte hann öva hennes andra matte ikväll.  Detta är matten med blandade tal (allt från 5+1 till 9+6 på bladet hon är på) som de testas på varje dag för att se hur många de kan lösa inom en minut.  Vi får träna på det i morgon bitti innan hon går till skolan...

Jag vet att min mamma säger att jag nog inte kommer ihåg hur saker var i första klass i Sverige, men jag tror allvarligt att vi inte hade någon hemläxa i första klass alls!  Om det fortsätter såhär kommer vi ha utbrända barn i tredje klass... ; /

2 kommentarer:

  1. Nä så mycket har inte svenska barn ens i 3:an kan jag tala om!
    Jonte har två läxor till 1 dag i veckan! Dels är det en skrivläxa.
    Det är två sidor i en speciell läxbok. Varannan vecka matterelaterat och varannan svenska relaterat. Det kan vara inslag som tex korsord, frågor,att man ska spela olika mattespel, rita, göra favoritlistor, rimma, expriment odyl.

    Sen har de läsläxa. Hela klassen har samma bok, men i olika svårighetsgrad. Jonathan har den lite svårare, med mer text och längre kapitel.De har förhör på vad de läst, för att träna läsförståelse och att prata och referera inför varandra (små grupper).

    Nytt nu efter jul är att de dessutom har engelska verb, men det är frivilligt....
    Det händer vid FÅ tillfällen att något utöver dessa läxor ges.

    Som 6-åring hade de ingen läxa alls! Som 7 åring i 1:an hade de som nu, men då var ju läsläxan mycket lättare. Typ Mor ror en båt...osv..
    Jonathan fyller 10 år i år!

    Om Skyler har läxor som de där nu, hur blir det då framöver? Eller håller det samma nivå i några år?

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Nejdu Susanne, det blir bara värre och värre, tyvärr... Min väninnas son som är 15 år spenderade 5 timmar med hemläxan första dagen tillbaks efter jullovet!!! -Och det är inte så att han har svårt för sig... Jag kan inte komma ihåg att jag NÅGONSIN hade 5 timmars läxa - fast det kanske är mitt problem... ;p det hade nog inte skadat ibland...
    Kram!

    SvaraRadera