lördag 26 februari 2011

Träning och skador...

Känner att det har blivit lite skrivet om träning på sista tiden...

Efter jag sprang Halvmaran för några veckor sedan har jag haft ont i mitt knä och inte kunnat träna som vanligt.  En mamma till en av Skylers kompisar, som är sjukgymnast, sa att det var ett typiskt "löparknä" - vilket kan ha olika orsaker, men i mitt fall troligtvis är en inflammation av iliotibialbandet som sträcker sig från bäckenbenet till knät på utsidan låret.

Till en början tyckte jag det var lite intressant att ha denna krämpan.  Jag var supernöjd att jag genom mina PT-studier visste precis vad it-bandet var och tänkte att det kan ju vara bra att kunna relatera till en relativt vanlig löparåkomma... nu tycker jag inte det är så kul längre... : /

Jag fick riktigt ont när jag åkte slalom och jag har läst att när man har ont ska man inte göra annat än att vila - men det är ju inte så lätt när man måste traska omkring i djupsnö och gärna vill ta vara på de få dagar vi var uppe i fjällen.

Jag har i alla fall hittat det mest underbara - stundtals smärtsamma - massageredskap... en FOAM ROLLER!!!  (Har försökt hitta översättning - stabiliseringsrulle kanske?)  Jag har vänner som har använt dessa i flera år och de finns på gymmet, men jag har aldrig använt dem "på riktigt" - men nu är jag såld!  Jag ligger på rullen och rullar fram och tillbaka över fram- och baksida lår och it-bandet samt rumpan (en skinka i taget).  Om jag känner någon knuta så stannar jag till och håller den punkten tills jag känner att muskeln börjar slappna av - det är så otroligt skönt - och ont - fast fantastiskt! ;)

Jag hittade en bra websida för alla möjliga slags foam roller övningar TRYCK HÄR för att se.  (På höger sida finns fler förslag.)  Livestrong är en stiftelse grundad av Lance Armstrong för att uppmuntra till ett hälsosamt liv, motverka cancer och stödja cancerforskning.  Websidan ser ut att kunna vara till hjälp för många hälso-, mat- och livsfrågor.  Jag kommer studera den närmare själv. ;)

I tisdags bad två andra mammor på Skylers skola mig om lite träningshjälp och ideer för hur de kan komma i form till sommaren och bli av med "bebismagen".  Vi satt och pratade ett tag om lite nya övningar och tips om hur de kan förändra sin nuvarande träning för att få ut mer av den.  Det var jättekul att känna att jag kan hjälpa och motivera någon.  Det bekräftade mitt val att studera till Personlig Tränare.  Jag har haft en liten "down period" där jag känner att jag inte har pluggat tillräckligt.  När jag har ansvaret för barnen i stort sätt hela dagarna må. - fre. har jag bara varit för trött för att kliva upp och plugga på morgonen.  Jag måste ta tag i det igen, nu när jag känner mig motiverad...

Kram!

2 kommentarer:

  1. Kämpa på med PT-kursen! Du kommer bli en fantastiskt bra PT. Du gör det otroligt bra som hinner ned kursen, men det kan ju även ge energi. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror ocksa du kommer bli superbra som personlig tranare. Du ar ju glad, jattetrevlig och supermotiverad sjalv och det smittar av sig nar man ska trana nagon (tror jag). Inte for att jag har tranat nagon sjalv men i alla fall. Hoppas din inflammation i knat laker snart - inget kul ju att inte kunna trana som vanligt. Kram!

    SvaraRadera