tisdag 6 september 2011

Hemläxa för föräldrar...

Nu har jag suttit med en timmas hemläxa - och skolan har inte ens börjat!
Jag har fyllt en påse var till Skyler och Porter med förnödenheter (okej, skratta inte - jag hittade ingen bättre översättning av "supplies"...) som deras lärare vill att alla elever ska ha med sig vid skolstarten.  Allt från pennor och suddgummin till pappersnäsdukar och desinfektionsmedel (!) Vi har blivit uppmanade att skriva barnens namn på varje sak som vi har med oss, inklusive individuella kritor, lim, tuschpennor och locken till tuschpennorna...  Jag antar att de vill undvika det minsta missförstånd om vems krita som är vems?


I morgon är alltså stora dagen!  Skyler och Porter är så redo - och Oliver började gråta ikväll när han insåg att han inte börjar förrän om en vecka.  ; s  Vi är så förberedda som vi kan vara.  I onsdags morse ringde Skylers fröken till henne för att hälsa henne välkommen till klassen och ett par timmar senare kom Porters fröken körandes på uppfarten till vårt hus för att träffa honom och överlämna lite informationspapper till oss.  Snacka om att känna sig välkomna!

Nu ligger pressen på mig med att förbereda en uppskattad lunch...  Smörgåsen som jag hade tänkt skicka med var inte alls vad Skyler hade tänkt sig sin första dag, så jag får väl lyxa till det och göra en wrap till henne istället.  Jag passar på att skämma bort henne nu, för Danny sa att när jag är i Sverige så kommer det inte bli någon speciell variation i lunchväskan! ;)

Kram!

4 kommentarer:

  1. Hoppas skoldagen blir så bra som de förväntar sig:)

    Jag är så tacksam för att barnen får skollunch på skolan här i Sverige. Inte alltid den godaste, men den har förbättras radikalt de senaste åren.
    Nu serveras mat som barnen inte slänger i samma utsträckning. Undersökningar har visat vad barnen äter, och vad de kastar. Sen har man lagt till nya lite trendigare rätter, om tacofärs, kebabgryta och pastasallader.

    Man tänker ekologiskt och serverar ibland vegetarisk kost (vilken många INTE gillar iofs...). Kolla:
    http://www.ostersund.se/download/18.571b09fa12fff470c6f80006293/Skolmatsedel+HT+2011.pdf

    Ha en bra första skolvecka:)

    SvaraRadera
  2. Så flitig du har varit!
    Hoppas att du klurar ut vad han har tänkt sig att ha på smörgåsen :-)

    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Det är ju helt fantastiskt, Susanne!
    Här kan man ju också köpa skolmat, men jag föredrar att skicka med då cafeteriamaten varken ser aptitlig ut eller är speciellt näringsrik...

    SvaraRadera
  4. Hej, nu har jag följt din blogg ett tag och inte kommenterat något :(
    Tycker att du har en intressant blogg och så är det ju alltid roligt att "se" hur andra svenskar har det som bor utomlands.
    Håller med dig om cafeteriamaten (jag bor i Kanada) och jag känner inte att min son ska äta pommes och hamburgare varje lunch... Svenska skolmaten är jämfört med här, alldeles utmärkt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera