torsdag 29 september 2011

Husförsäljningen - Men nu ska ni få höra något knäppt...

Jag berättade ju häromdagen om hur de i Kalifornien inte godtog min signatur som var bevittnad av en Notarius Publicus här i Sverige.  De skulle alltså bara godta mina papper om de var bevittnade av Amerikanska ambassaden.

Anledningen att jag över huvudtaget behövde skriva på papper var för att vi hade huset skrivet på vår "family trust"- kan kanske heta familjefond eller stiftelse på svenska?  Detta var något vi skapade när vi skrev vårt "levande" testamente - alltså vad som händer med barnen om något händer Danny eller mig eller om vi skulle skilja oss etc.  Förlåt om jag rabblar på om detta, men jag hittar ingen motsvarighet på svenska.  Skriver man inte sånt här?

Okej, hur som haver så nämnde mäklaren att om jag klev av vår familjefond så skulle allt vara löst.  Danny skulle stå som egen ägare till huset och husförsäljningen kunde gå igenom.  Allt jag behövde göra var att skriva ett brev där jag avsäger mig rätten till familjefonden och Danny behövde skriva på också... Inga bevittnade signaturer... inga ambassader!  Allt gick igenom utan problem och nu är huset sålt!

Då jag självklart är glad att allt ordnade sig så är jag samtidigt väldigt förbryllad!  Hur vet de ens att det var min signatur?  De godtar inte en bevittnad signatur, men om jag bara skriver ett eget litet brev och skriver på så gick det bra???  Helt otroligt!

Kram!

1 kommentar:

  1. Ankeborg (USA) i ett nötskal;) Denna dubbelmoral.
    Nåja. Det löste sig tillslut i alla fall.
    Ni får väl skriva en ny familytrust när du är tillbaka istället:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera