tisdag 20 september 2011

Upp till kamp för ekologisk mat och omsorgen!!!

Igår mådde Mamma riktigt bra.  Hon är så glad när hon får komma ut och gå i friska luften, men blir samtidigt väldigt trött.  Därför såg jag fram emot att åka och hämta henne idag, då hon hade fått en lång natts sömn - trodde jag...  Tyvärr hade hon fått kramper i natt och fått både muskelavslappnande och morfin.  Så idag var hon bara mosig...

Vi åkte ut en sväng i alla fall och tog oss en tur förbi Ås Handelsträdgård för att köpa ekologiska grönsaker.  Det blev grönkål, blomkål/broccoli-mix och morötter - och lite 70% mörk choklad med chili.  Jag vet att det kanske låter mesigt, men jag tycker det är så härligt att veta var grönsakerna kommer ifrån och att de inte har 8-9 olika bekämpningsmedel sprutade på dem...  Jag tycker verkligen vi ska stötta lokalproducerat och ekologiskt så mycket man kan!


Hem och fixa till en smoothie med en massa grönsaker, frukt och bär till Mamma och sedan 2 minuters vila på soffan innan de ringer från sjukhuset och ville att Mamma ska komma in till röntgen...  De ville se hur hennes dränage ser ut och om de kan förbättra det på något sätt.  Så det var bara att åka tillbaks till sjukhuset igen.  Efter röntgen tog vi en liten promenad  och sedan lämnade jag henne på rummet för att åka hem och ta ut Mitzy.

När jag kom tillbaks till sjukhuset några timmar senare mådde Mamma riktigt tjyvens...  Hon mådde illa och vi kom på att hon inte hade fått de illamående-tabletterna som hon skulle haft igår kväll och i morse.  Anledningen till det, fick vi veta, var för att det var en annan avdelning som ordenerade dem - men de skulle genast komma med en tablett...  trettio minuter... (jag baddar mamma med kallt vatten) ...fyrtiofem minuter... (försöker få henne att tänka på friska fjällvindar, eftersom det inte går att öppna något fönster) ...en timma senare går jag ut i korridoren igen och får veta att de precis skulle komma till oss...  Hon fick pillren och kände sig ganska omgående bättre... *suck*  Jag LOVAR att jag inte skriver detta för att klaga på personalen - de är alla verkligen supergulliga med Mamma!  Men det är så frustrerande när man sitter bredvid och inte kan göra någonting!  Det är ju tyvärr så som sjukvården är i Sverige just nu.  Det är stressigt och tär både på patienter och personal!  Jag fick höra häromdagen att Jämtlands Läns Landsting har lika många administrativa tjänster för våra 127 000 invånare som de har i Stockholms Läns Landsting med över 2 miljoner invånare!  Nu vet inte jag om detta är helt rätt, men jag är säker på att det skulle kunna omorganiseras lite grann så att man skulle kunna ha lite färre förvirrande beslutstagare och istället mer vårdpersonal och bättre omsorg.

Nu hoppas jag bara att Mamma får en god natts sömn.  I morgon bitti kl. 9 ska vi få träffa läkaren, så jag ska nog gå och lägga mig jag också.
Kram!

Hahaha, när jag läser igenom detta så blev det verkligen upp till kamp för ekologiska varor och omsorgen - kanske man bör servera mer ekologisk mat i omsorgen också???  Tåls att fundera på! ;)

3 kommentarer:

  1. Åh, fina glada Monica - vilken kamp. Ni båda går igenom givetvis. Fy fan. Och självklart närproducerat, krav, ekologiskt. Så har vi ju alltid odlat och precis vad jag själv är van ända sedan min uppväxt i Tåsjö och mitt leverne i Jämtland. Det är så enkelt där. Varenda gård odlar ju själv, varenda radhus har egen täppa. Landskapet friskt, fräscht och enorm luft, vatten osv. SÅ mycket enklare och känns så mycket friskare. Smakriket Jämtland! HavtornsTina lär ha en hel del produkter som innehåller mycket energi. Omega, Vitaminer, antioxidanter, karetonoider mm. Innehåller mer vitaminer än jordgubbar tex. Och trädgården är ju härlig =) Kämpa på! Så underbart för mamma ha dig hemma ändå mitt i all skit. KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi har en shot här från HavtornsTina som vi tar - supersurt men bra!!! ;)

    SvaraRadera
  3. Keep on rocking gumman!! Pussa på mamman från mig!
    Lars

    SvaraRadera