söndag 18 september 2011

Idag har jag haft en lunch-date...

...med Mamma.  Hon fick permission i några timmar då vi passade på att gå och strosa i skogen och smaka på några efterlämnade blåbär - som i och för sig inte smakade mycket då det redan varit frost på nätterna här.  Lunchen bestod av kyckling, ris, rårivna morötter, tomater med kryddad olja och fetaost och färskpressad svartvinbärssaft.  Försöker se till att vi får färgstarka rätter med mycket antioxidanter, lykopen och karoten. Jag fick stoppa mig själv, för jag har så många fler grönsaker och bär och grejor som jag vill att Mamma ska äta - men kanske inte ALLT på första lunchen som jag lyckat fixa för henne...  ; /
Fyra timmar går väldigt fort när man har kul, så vi fick skynda oss tillbaks till sjukhuset så att det inte skulle vara för långt mellan hennes antibiotika behandlingar.  Hon är i isolering, men doktorn vill helst inte att hon ska vara kvar på sjukhuset mycket längre då infektionsrisken är större där än hemma.  Så nu hoppas vi att hon får komma hem igen i morgon.  Hon fick en liten ansikts och huvudmassage innan jag gick och kröp sedan ner under "fightar-filten" och myste.  Jag fick inte dra igen gardinerna och med den vyn skulle jag också bara sitta och titta ut - Östersund är så vackert!
Det var så gulligt idag när jag kom och hämtade Mamma.  Det satt ett äldre par i korridoren vid ett bord precis bredvid cafét.  Mannen var patient och kvinnan var där och hälsade på.  Hon hade dukat upp med termosen och plastkoppar och hembakta bullar i en gammal glasslåda.  Det var så himla svenskt och mysigt!  Det finns ju ett café där, men jag lovar att vad än de har att erbjuda så smakar fruns hemlagade kaffe och bullar så mycket bättre! ;)

Nu väntar en kväll på soffan med Mitzy igen!

Kram!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig lunch, ser gott och färgglatt ut!

    Javisst är det godare med hembakat :-)
    Jag hoppas att ni får en bra måndag!
    Kram
    K

    SvaraRadera
  2. Östersund ÄR vackert! förstår din mammas val. Jag hoppas på en hemresa i November. Hoppas på att det blivit lite vinter där då.

    SvaraRadera