tisdag 22 mars 2011

90-tals nostalgi...

Satt och kollade facebook när jag såg kommentaren "bortamatch" - haha, säger man så än?  Jag tycker det är ett toppenuttryck för när man "råkat" hamna någonstans över natten...  "jaharu, har du varit på bortamatch?!"

När jag var hemma i Sverige i somras så påpekade min kusin att jag fortfarande använder töntiga 90-talsuttryck!!!  Jag som trodde jag var så cool...  Bara att jag använder ordet "coolt" på svenska kanske daterar mig till 90-tal!!! :D  I och för sig kanske det inte är så konstigt då jag flyttade från Sverige 1994 och därmed alltså fastnat lite i hur man pratade då.  Jag försökte t.o.m lära mina barn "Very nice - fågelbajs" men insåg att de inte riktigt fattade skämtet när jag hör dem säga "vilken fin fågelbajs!"  Jag försökte förklara för min väninna hur roligt, drygt det är att säga så...  Very well - cykelställ... It's like very well - bikerack... but in Swedish... it rhymes in Swedish... ;s
Allt som rimmar är inte bra - det borde jag har lärt mig vid det här laget efter de otaliga Country music sånger som jag hör här hemma...

Jag gjorde en sökning efter 90-tals uttryck och inser snabbt att min kusin kanske har rätt!  För ordet "fränt" är väl inte så himla töntigt, eller??  Lite andra uttryck som ni kanske kommer ihåg:
Glöm och dröm!
IQ-fiskmås
Klockrent! (oj, det sa jag för inte så länge sen...)
Tack å hej, leverpastej!
Börjar ana oråd...  (Haha!)
Men orka...
Gilla läget
Suvve = Suveränt
Kom så gick vi!  (Haha, den har jag inte hört på länge - den använde vi jämt!)
Stick å brinn
De e lugnt...
"Är du pk?" - Svarade man nej blev rekationen "ha ha du är inte påklädd", men svarade man ja blev reaktionen istället "ha ha du är privatknullare".


Det var ett tag, när jag gick i 7-an, 8-an som vi alltid sa "näe'rå" efter  typ varannan mening.  Man visste inte vad folk menade... "Gud va Tom Cruise är snygg - näe'rå", "Vad jag är hungrig - näe'rå"  Va?  Vad menar du egentligen - är du hungrig eller inte?

Jag blev ju riktigt nostalgisk - det är kul med lite flashbacks ibland...
Om ni kan komma på andra uttryck så dela gärna med er! :)
Kram!

5 kommentarer:

  1. Fränt är tillbaka. Tack vare mig! Jag återinförde ordet 1999 och har bedrivit hård lobbyverksamhet sedan dess. Nu har det dykt upp på TV och används av mkt kända TV-personligheter. Fråga Ann. Det kommer från ett medvetet beslut från Magnus. Vad beträffar bortamatcher... Det är väl snarare en åldersfråga..? Själv har jag haft fett många hemmamatcher de sista 10 åren. Även om hemmen varit många...

    SvaraRadera
  2. Ha ha, och så gör du narr av mig för att jag är 90-tal, kära kusin?! :D

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, som jag skrattar när jag läser ditt inlägg!!! Jag använder tragiskt nog en del av de där uttrycken än idag. Jag får väl skylla på viss utlandsvistelse, men det var ju 10 år sen...

    Jag bodde 1,5 år i Irvine, BTW, det ligger ju nästan nästgårds från Huntington...

    Ha en bra tisdag!

    /karin

    SvaraRadera
  4. Det ar bara att gilla laget tror jag ocksa ar tillbaks annars ar alla mina polare och mina broder helt ute och cyklar ;)

    SvaraRadera
  5. Tack för den televerket
    Ofta!
    IQ fiskpinne / badboll
    Sär / obs-barn
    Behöver du hjälp? Ring Polia.
    Strula med någon
    Shitpommfritt
    Jag fattar nada
    Är du en bög i en bur? Nej. Bögen är lös!
    Stick o brinn, get a life
    Ah men lägg ägg
    Fuck a duck
    Moget
    Skabbigt
    UFF-tröja
    Hur smart är han på en skala?
    Ja får terra!
    Gast!
    Han e nog snygg. Not!
    Intresseklubben antecknar.
    Mova dig
    Den som sa de kan va de jag kan inte överta det
    Lyllo dig
    Lägg ägg i morsans skägg
    Har du damp eller?
    1900 frös ihjäl
    Sure bacon

    SvaraRadera