måndag 14 mars 2011

Amerikansk eller Svensk Patriotism?

Pratade med min väninna i morse när jag bad att få filma Skylers klass och deras morgonritual.  I de flesta Amerikanska skolor så börjar dagen med att man hedrar flaggan genom att säga "The Pledge of Allegiance" - där man lovar sin lojalitet till flaggan och vad den står för.


Min väninna var förvånad att vi inte gör samma sak i Sverige, hon kunde inte tänka sig att det kunde vara på något annat sätt - de svenskar som hon känner och har träffat är ju så stolta över att vara svenskar!

Jag kan förstå vad hon menar för jag tror att många av oss utlandssvenskar är mer patriotiska än de som bor i Sverige.  Jag har ju själv uppfostrat ett barn som uppenbarligen känner sig mer svensk än amerikansk (tryck HÄR för att se), även fast hon är född och uppvuxen här...  Vi får väl se om det ändras när hon har gått lite längre i skolan. ;)

Kram!

1 kommentar:

  1. Härliga ungar! =)
    Ja, tankar väcks ju helt klart. Det känns som att motsvarande i Sverige skulle först och främst gå under någon slags rasismflagg och förbjudad pga detta. Här diskuteras ju huruvida Svenska Flaggans dag ska firas och hur mycket man ska/får skylta m flagga etc.
    En annan tanke är ju det faktumet att du tillåts filma och dessutom lägga upp det. Skulle vara helt otänkbart hos oss tyvärr.

    När jag var på dotterns dagis för att fotografera hennes vardag var det mycket tankar runt att inga andra barn fick synas osv. Vi får alltid fylla i papper om att vi tillåter att vårt barn fotograferas etc etc.

    Det är tråkigt att världen tagit oss till den gränsen, mycket. För jag tycker det här ser underbart ut!
    Och patriotisk som svensk det är jag ju definitivt - ÄNNU mera som "norrlänning" och Jämte ( trots att jag ju inte är jämte )
    Härligt inlägg.

    KRAM

    SvaraRadera