måndag 21 mars 2011

Gör inte en för stor grej av träningen

Idag har det varit regnigt och ruskigt väder i stort sätt hela dagen och inte speciellt inbjudande att vara ute.

Vi tog oss i alla fall iväg till gymmet på morgonen.  Jag hade tänkt att springa, men valde att köra en omgång på cykeln istället.  Jag är lite rädd att mitt knä ska börja göra ont igen om jag springer och så måste jag börja om från början igen...  Jag har inte haft ont nu på ett par veckor när jag gör annan sorts träning så jag måste snart testa löparbandet.

Jag körde 30 minuter på cykeln med mycket intervaller (2 min. lagomt tempo/ 2 min. högtempo).  Sedan blev det situps på boll, jack knife på boll med armhävning, rygglyft liggandes på bollen och stretching.
Det var skönt att komma iväg när jag lika gärna hade kunnat suttit uppkurad på soffan och gjort ingenting.

Igår när jag pratade med min mamma kom jag att tänka på att det är viktigt att inte göra en för stor grej av träningen.  Mamma pratade om att hon ville komma igång och träna lite hårdare och "få igång flåset" lite mer.  Hon är en aktiv människa som är ute och går långa promenader med sin hund i stort sätt varje dag. Hon brukade gå på yoga regelbundet och har tagit sig ut i längdskidspåret flertalet gånger i vinter.
Vi pratade om att tills hon tar sig iväg för att göra någon form av träning så är det ju så mycket hon kan göra genom att bara variera hennes dagliga promenader.  Jag har pratat om "overload principle" tidigare - dvs. att musklerna måste jobbas lite extra om man vill se förbättrade resultat.  Kroppen vänjer sig vid den "vanliga lilla rundan" och man kan lätt förändra den med knälyft, intervaller av ökad hastighet, hopp mm.  Öka pulsen genom att använda armarna mer.  Gör stora, överdrivna armar eller boxas i luften.  Alla tillfällen man har att träna är bra tillfällen, vare sig de är 10 minuter eller 2 timmar...  Om man gör för stor grej av det hela så kanske det blir att man inte utnyttjar de möjligheter man har för att istället vänta på ett bra tillfälle.

Allt som gör att man får upp pulsen funkar.  I fredagskväll hade jag och Skyler ett dansparty i hennes rum - ja, resten av familjen var med på ett par låtar också.  Vi hade så kul och dansade som galningar och jag lovar att jag var helt svettig efter vårt familjedisco! :)
Kram!

3 kommentarer:

  1. Duktig hon är Monica - det gör säkert att hon håller sig så pigg och frisk som hon ser ut att vara! Tänkvärt även att träning dels ska vara roligt och kännas bra. OCH som du skriver längst ner, ett hemmadisco men dottern kan vara lika mycket träning som att boka en timma i en lokal. Träning kan vara mycket som finns i vår vardag som inte betecknas som träning eg.
    Sagt av en Tant som inte tränar det minsta men kanske någon gång i framtiden... =)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. hmm, skulle vilja höra snacket på byn om faster börjar vandra runt och boxas i luften. ;)
    P

    SvaraRadera
  3. Haha, hon gör det ju!!! Fast hon säger att hon håller sig till skogen... ;)

    SvaraRadera