söndag 29 maj 2011

Erikas 5 veckors träningsutmaning!!!

Nu har ni en dag kvar på er att vila upp er - eller peppa er själva- för på måndag tänker jag börja min 5 veckors träningsutmaning till er i förhoppning att kunna uppmuntra varandra till träning.  Jag hoppas att ni antar min utmaning och att ni även kommenterar hur ni mår, mål som ni vill uppnå, resultat eller frågor som ni kan tänkas ha.  Jag ser fram emot att vi ska kunna peppa varandra! :)

Träningschemat kommer att se ut som följande:

Vecka 1:  3 dagar kondition (minst 20 min.)  2 dagar styrka.  Flexibilitet / stretching.

Vecka 2:  3 dagar kondition (minst 20 min.)  3 dagar styrka.  Flexibilitet / stretching.

Vecka 3:  4 dagar kondition (minst 20 min.)  3 dagar styrka.  Flexibilitet / stretching.

Vecka 4:  3 dagar kondition (minst 30 min.)  4 dagar styrka.  Flexibilitet / stretching.

Vecka 5:  3 dagar kondition (minst 30 min. ) 3 dagar styrka.  Flexibilitet / stretching.

Skriv in dagarna du tänker träna i din veckoplanering och håll dig själv ansvarig för att genomföra träningen på dessa dagar.
Jag uppmanar dig att testa dig själv, under vecka 1, på något som du vill förbättra under den här perioden.  Ta tid på dig själv första gången du springer en viss distans; se hur länge du orkar hoppa hopprep oavbrutet; testa hur många sit-ups eller armhävningar du kan göra - för att sedan testa dig själv igen under vecka 5.
Det är viktigt att utmana sig själv!  ;D
Förslag på konditionsträning kan vara: Power walking eller stavgång, löpning, cykling, rollerblading, dans eller hopprep.

För styrka rekommenderar jag en kombination av olika muskelgrupper, som t.ex. 3 omgångar av 20 sit-ups, 20 armhävningar och 20 lunges.  Jag kommer att försöka ge lite olika förslag på övningar när utmaningen väl är igång.

Jag hoppas att ni känner er laddade för på måndag kör vi igång!!!

Kram!

2 kommentarer:

  1. Roligt! Det här behöver jag! Jag antar utmaningen!

    SvaraRadera
  2. ok, tusen tack Erika, jag antar utmaningen på det att jag ska skriva mitt eget mål för varje vecka. jag är tyvärr begränsad med överkroppen (pga taskig nacke) men tar gärna tips på variation för benen!! kram Ulrika M

    SvaraRadera