tisdag 31 maj 2011

Dag ett är avklarad!!!

Jaha, då har jag också börjat utmaningen.  Tänkte att det var lika bra att starta på första dagen av veckan, så att jag får det gjort. :)  Den här första veckan är det alltså 3 dagars kondition på minst 20 minuter som gäller.  Det var så himla vackert väder att jag bestämde mig för att springa idag.  Det blev 9.8 km, mestadels längs boardwalken i Huntington Beach.  Det känns lite förargligt att jag inte tog mig till 10 km, men så kan det ju bli när jag inte mäter upp i förväg var jag ska springa...  Jag sprang rundan på rätt precis en timma, med 4-5 vattenstopp, några minuters stretching och kisspaus... :)

När jag kom hem blev det stretching och styrka.  Det är viktigt att stretcha efter träningen för att få in friskt blod som ger näring till musklerna och som tar med sig slaggprodukter bort från musklerna.  Jag får personligen ofta ont i vekryggen och ser därför till att alltid stretcha kringliggande muskler som höftböjare, rumpan samt fram- och baksida lår.  Här sitter jag i en stretch som släpper spänningar i höfter, rumpa och baksida lår;  Sitt med ett ben utsträckt framför dig och böj in andra benet och placera foten mot insidan av andra benet. Böj överkroppen försiktigt framåt tills det stramar och håll stilla i 20-30 sekunder.  Byt ben.
För styrka körde jag sit-ups med boll.  När man använder en boll så måste kroppen använda många fler muskler, bara för att hålla sig i balans - vilket i sin tur ger bättre träning.


Jag avslutade med en mage- och arm-kombo, där jag växlar mellan en jackknife och en armhävning.  Jag körde 3 x 10.
Börja i en push-up position med benen vilandes på bollen.  Tighta ihop magen och dra in benen mot bröstet.  Kom tillbaks ut igen och kör en armhävning.  Repetera!



Dag ETT är avklarad! :D  Om inte du har börjat än, så planera in en dag snarast för att starta utmaningen!

Kram!

4 kommentarer:

  1. Halloj Icko!
    Japp, första dagen avklarad. Jag har ju inte en chans på dina 9.8 km.:-) Jag sprang 20 min och gick 20 min.Jag tänkte att jag kör som du på styrkan dessa veckor.Det skall bli skoj att göra ngt annat än bara vanlig styrketräning på gymet. Kram Camilla.P

    SvaraRadera
  2. Jag tog en timmes zumba class pa gymmet igar det borde raknas som condition tror jag.
    Mia

    SvaraRadera
  3. Toppen Mia!
    Zumba räknas alldeles utmärkt - OCH du har kul samtidigt, vilket är den bästa sortens träning! :)
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla - vännen!
    40 minuters kondition är ju jättebra! Det ska bli intressant att höra vad du tycker om att träna med mestadels din egen kropp som motvikt jämfört med att lyfta på gymmet. Jag föredrar ju denna form och vill försöka visa folk att man kan göra så mycket utanför gymmet - för då har man färre ursäkter... ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera