tisdag 10 maj 2011

Perfekt mellanmål!

Ett tips på ett enkelt mellanmål - perfekt som en liten återhämtning för kroppen efter träning eller för barnen efter skolan!

Äpple med ekologiskt jordnötssmör och kanel.

Äpple - fiberrikt (bra för tarmarna), full av vitaminer, mineraler och antioxidanter som kan ha en motverkande effekt för många typer av cancer, såsom prostata-, kolon- och cancer i urinblåsan.

Ekologiskt Jordnötssmör - innehåller fleromättat fett som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, fiber, vitaminer, mineraler och protein som är nödvändigt för att bygga muskler och hålla kroppen stark.

Kanel - innehåller förvånansvärt mycket antioxidanter - 1tsk kanel har lika mycket som drygt 1dl blåbär!  Kan hjälpa till att sänka det dåliga kolesterolet och likaså blodsockerhalten.  Det kan också hämma spridning av bakterier i mat och har i studier visat positiva effekter på minnet.

Ät upp!!!

7 kommentarer:

  1. Om man inte gillar jordnotssmor, vad kan man ta pa da?

    SvaraRadera
  2. Låter smarrigt! Men om man är allergisk mot äpplen, har du något annat tips. Nu ska jag genast gå och köpa jordnötssmör. Jättekul med dina mattips!
    Kram Julia

    SvaraRadera
  3. Är päron okej, så kan man ju ta det - annars celleri eller min favorit jordnötssmör, bananer och kanel på fullkornsbröd! :)

    SvaraRadera
  4. Maria - det är fortfarande gott att bara strö kanel på äppelskivorna! Annars finns det ju också mandelsmör, solrosfrösmör, pumpafrösmör etc. som är lite mildare i smaken. Hummus är ju också ett bra alternativ - vet inte hur det går med kanel, men man kan ju alltid prova! :)

    SvaraRadera
  5. Hummus tycker jag mycket om, det ska jag prova! Jag brukar ata ganska mycket kanel anda eftersom jag tar det i min proteinshake varje morgon:)

    SvaraRadera
  6. mmm din favorit lät mkt god! den måste jag prova. själv blir jag hårt ifrågasatt på jobbet när jag äter banan på vanlig husmans knäckebröd. med lite salt på! mkt gott!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för tipset! Min sambo har hökt kolestrol, ska genast tipsa honom om kanelen!
    Kram K

    SvaraRadera