måndag 16 maj 2011

Ikko's Super Energy Bars

Jag har fått förfrågan om recept på mina Super Energy Bars som jag gör lite då och då.  Det finns så många olika sorters energy bars att köpa, men väldigt få som jag känner är okej att kunna ge till mina barn.  Jag fick orginalreceptet av min svägerska, men har sedan mixtrat mig fram till detta.  Det är enkelt att byta ut eller lägga till andra ingredienser som t.e.x. jordnötssmör eller torkade aprikoser mm.  Det är bara att prova sig fram.

Det är lite svårt att omvandla receptet, då måtten inte blir exakt lika - det kan hända att det behövs lite mer mjöl än jag har skrivit (kör med råge).  Jag har skrivit med både Svenska och Amerikanska mått för att göra det lättare för alla parter. ;)

Jag använder en food processor för nötter, frön och havregryn, så att det inte är så stora bitar för barnen.  Jag hackar likaså chokladen och russinen/tranbären så att de är mer utspridda.

1 1/3 C (3 dl)  Havregryn (Oats)
3/4 C  (2 dl)    Vetekross (Wheat Bran)
3/4 C  (2 dl)    Vitt Fullkornsmjöl (White Whole Wheat Flour)
3 tbsp (msk)    Krossade Linfrön (Flaxseed Meal)
3 tbsp (msk)    Mandlar (Almonds)
5 tbsp (msk)    Solrosfrön och Pumpakärnor (Sunflower- and Pumpkin Seeds)
1/4 C (0.5 dl)  Russin / Torkade Tranbär  (Raisins / Dried Cranberries)
4 tbsp (msk)    Hackad Mörk Choklad (Dark Chocolate Chips)
1/2 tsp (tsk)     Salt
2 tbsp (msk)    Kanel (Cinnamon)
3/4 C (2 dl)     Rapsolja el dyl.  (Canola Oil or Grape Seed Oil)
1/3 C (75 ml)  Honung (Honey)
2                     Äggvitor (Egg whites)
1/2 C (1.25 dl) Tranbärsjuice (Cranberry Juice)

Blanda ihop allt, platta ut i en ugnsform och baka i 175 grader (350 F) i ca 20 min.  Skär i bitar medan det är varmt.

Dessa är perfekta som ett litet mellanmål, att äta innan träningen eller att ha med sig på cykelturen!

Ät, njut och få energi!!! :D
Kram!

2 kommentarer:

  1. Tuuusen tack för tipset! Kommer garanterat att försöka baka dem!
    Kram K

    SvaraRadera
  2. Samma här, ser ut som något man skulle kunna lura i dottern faktiskt och då är det helt klart värt att prova =)
    Tackar

    SvaraRadera