tisdag 3 maj 2011

Man FIRAR inte en människas död...

Satte mig ner i går kväll för att skriva mitt inlägg medan Danny satte på nyheterna.  Jag avbröt direkt mitt skrivande och fick istället spendera kommande timma med att förklara för en 6-åring varför människorna på TVn var så glada över att en annan person hade blivit dödad...
Ja, vad fasen säger man???

Ett tag önskade jag att hon hade somnat innan vi satte på TVn, precis som sina bröder - så att vi inte behövde diskutera detta.  Sedan slog det mig att hon kommer ju troligtvis att få höra om det i alla fall - man vet ju hur folk och barn pratar - och då kanske hon får en annan version som inte vi kan vara med att påverka och som inte reflekterar vår familjs tankebanor och värderingar.

Vi försökte förklara att Osama Bin Laden försökte sprida skräck i världen och vissa av hans planer och handlingar har gjort så att många, många människor har dött eller blivit skadade.  Men även om det är bra att just den här mannen inte kan hotas och skrämmas mer så är det inte okej med oss att fira att NÅGON människa har blivit dödad...

"Men varför ville han skrämmas?"  Ja, innerst inne var han nog väldigt rädd...  Och ibland när människor är rädda för något främmande så försöker de skrämmas först, så att de ska verka tuffa och mäktiga...
"Men varför är de så glada på TVn?"  För att de människorna var nog också rädda - för Osama... och nu försöker de verka tuffa...

Jag vet inte hur mycket Porter fick höra i skolan idag, för när jag plockade upp honom så sa han att "jag vill bli en polis när jag blir stor... inte en army-man, för de är inte snälla..."  Jamen, sa jag - både din Morfar och Farfar var ju army-men och de är ju snälla...  "Men inte the bad guys, på the other team!"  Ja, kära du - de gör ju bara sitt jobb, precis som våra army-guys här i USA eller Sverige...

Det är svåra, stora frågor... men det är aldrig för tidigt att försöka påverka sina barn och framför allt att lära barnen familjens värderingar!  Jag tycker det är viktigt att barnen får lära sig att olika människor och familjer har olika åsikter och regler, "...men i vår familj gör vi så här..."  På så sätt tror jag att barnen är mer flexibla och öppna för främmande saker - och är det inte så vi kan bygga broar för förståelse i världen???

Kram!

2 kommentarer:

  1. Så sant, jag har oxå reagerat över att folk verkligen FIRAR. Det är ju trots allt ett liv, en människa av kött och blod. Så många andra får förlåtelse, hjälp, vård, stöd och förståelse. Klart att han gjort ohyggliga saker och det var skönt att man äntligen fick stopp på det hela men visst är det sjukt att man firar, hurrar, skrattar av glädje. Men som du säger är det nog bara ett utlopp för all rädsla under så många år som nu tar form i något slags okontrollerat rus.
    Kan tänka att det hos er är mer av detta än här, jag misstänker att min dotter kommer gå helt ren ur detta och inte ens veta vem mr Bin Laden är/var.

    SvaraRadera
  2. Ja det är inte lätt att förklara saker för barn. Det är kul utmaning. Roligt att hitta din blogg. Får läsa vidare. Jag är själv boende i USA sedan nästan lika länge som dig själv. Kul att höra från andra. Kom över till min blogg om du vill läsa om livet i Hawaii. Ha de bra! Aloha!

    SvaraRadera