lördag 30 april 2011

KÖTTKLISTER?!???!!!

KÖTTKLISTER?!???!!!
Jag har skrivit om detta förrut, men jag blir så himla frustrerad när jag läser om onödiga tillsatser i mat som vi egentligen inte har någon aning om hur folk kommer att reagera på om 20 år...  Och VARFÖR? För att det inte ska bli så mycket svinn?  Jamen, sälj då de små bitarna som grytkött eller vad som helst, men klistra inte ihop dem för att försöka vilseleda konsumenterna och tjäna mer pengar!!!

Jag har förstått att klistret/pulvret består av enzymer som redan finns naturligt i kött och koagulerat blod, men jag önskar att jag kunde zooma in lite bättre och läsa på varningslappen till pulvret - för det ser ut som om det bör hanteras med försiktighet... (säger man så? Handle with care - jaja, ni förstår... )  En annan viktig punkt som följande video tar upp är risken för ökade bakterier - ju mer man hanterar kött destå lättare är det för bakterier att växa och frodas.  Normalt dödar man lätt dessa bakterier när man steker köttet då de oftast ligger på utsidorna av köttbiten, men när man har klistrat ihop en massa bitar så kan det vara svårt att komma åt bakterier som nu kan finnas innuti köttbiten...

Den största anledningen att det frustrerar mig är för att det är ju helt sjukt!  Det finns ju ingen som helst anledning till varför man ska behöva klistra ihop kött, fisk, kyckling etc.  Jag fattar inte hur politikerna i EU kan sitta och tycka att det är en bra idé!?!  Det enda positiva med detta är att jag personligen blir ändå mer noggrann med vad jag ger mina barn.  Tyvärr är det så många som blir vilseledda och inte ens tänker på vad maten innehåller... De blir bara nöjda att de kan köpa entrecot till billigt pris - och det är väl det allt handlar om egentligen... pengar, pengar, pengar...  Helt, fruktansvärt, jäkla sjukt!!! Grrrrr...

4 kommentarer:

  1. ja visst är det fruktansvärt att behöva klistra ihop kött.....tänker inte köpa nåt sånt....hur billigt det än är......

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är så sjukt allt som tillsätts i maten. Och det faktum att det blivit så svårt att värja sig, man måste vara påläst, kunnig och läsa på innehållsförteckningar. Där står ord man aldrig hört, förkortningar och sifferkombinationer. Det är som du säger rent förjävligt att vi konsumenter tillåtit det att gå så långt.
    Man tror man äter sunt men så visar det sig att det är skit.

    Fram för sundare och bättre mat och framförallt ska man inte känna sig lurad när man går i butiken.

    SvaraRadera
  3. Bläää, fy farao:-( Tror och hoppas inte att sånt finns i sverige!
    Kram K

    SvaraRadera
  4. SVERIGE var faktiskt ett av de länder som röstade FÖR köttklister!!! Jag fattar inte hur fasen de tänker...

    SvaraRadera