fredag 1 april 2011

Renaste tarmarna i stan!!!

Var på väg att göra ännu en kopp tea, när jag kom på att jag har fått ett till vattenrecept av min väninna Maria, jag måste ju passa på nu när jag ändå hade färsk ingefära hemma.  Eller egentligen fick jag två recept... det ena var att stoppa M&Ms i vatten tills det blir grumligt - det är hennes mans recept och jag tror jag gör precis som Maria och håller mig borta från det... ;D

Det andra receptet var ett enkelt ayurvedarecept som också ska ha en renande effekt på kroppen:
Färsk ingefära (ca 1/2 tsk), honung (ca 1tsk) och ljummet vatten i en kopp.  Enligt ayurvedan får inte honungen bli upphettad för mycket då den kan ge en giftig effekt för kroppen.

Riktigt gott faktiskt!  Och även fast jag måste ha mitt tea på morgonen så kanske detta kan ersätta några av mina sjuttioelva koppar under dagen...

Och tänk vad ren jag ska bli!!!  Det kommer inte finnas en slaggprodukt i min kropp! :D

Förresten, detta kanske är självklart för er - men skär av skalet på ingefäran innan ni river den - det var inte så självklart för mig för några år sedan när jag köpte min första ingefärsrot... :s
Kram!
 

4 kommentarer:

  1. Jag börjar alltid ( med reservation för "Alltid" ) min dag med ett glas vatten med citron och rejält med riven ingefära i.
    Har alltid under alla år skalat ingefäran som jag med glädje började använda då jag gjorde min första jordenrunttur 89 - men faktiskt på senare år har jag helt struntat i det för jag använder den så ofta att jag helt enkelt inte ids....
    Men ingefära är fantastiskt gott. Dottern är dock inte lika imponerad på min dryck. Tror hon skulle uppskatta den där med M&M lite mer...
    Kan du inte utveckla nyttan med den? J
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, jag ska se vad jag kan göra...
    Ser att ni är hemma och njuter i Jämtland - ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Varfor skall man ta bort skalet pa ingefaran? Jag brukar gora varmt vatten med skivad ingefara och honung i nar jag kanner mig lite forkyld men jag har aldrig skalat den forst och sen pa slutet brukar jag tugga pa ingefara bitarna men jag har aldrig funderat pa att skala den bara nyfiken pa varfor skalet skall bort
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde en sökning angående detta och åsikterna var delade. Anledningen att man skrapar eller skalar den är för att den är en rot och att det kan finnas bakterier från jorden. Precis som med en potatis, kan man nog bara skrubba den och äta skalet. Första gången jag använde färsk ingefära var i ett hawaiianskt sushirecept och det var lättare - och finare att riva utan skal...
    Sedan kan det ju vara som många andra frukter/grönsaker etc. att skalet har nyttiga egenskaper? Så om det smakar bra för dig så kan du säkert fortsätta så! :)
    Tack för frågan,
    Kram!

    SvaraRadera