fredag 1 april 2011

Skype kan utlösa oxytocin!

Åh, vilken underbar dag vi har haft!!!  Det här är verkligen Kalifornien "at its best"!  76 F (24 C) här längst kusten och betydligt varmare inåt landet!  Det var min dag att ha min väninnas lilla tjej och vi spenderade ett par timmar i parken.  Det var jag med mina och en massa mexikanska nannies med amerikanska barn.  Det är fantastiskt att se hur dessa amerikanska barn växer upp och förstår spanska när deras föräldrar ofta inte kan ett ord...

Har äntligen fått Skypa med min Mamma idag.  Det var första gången den här veckan.  Vi brukar normalt Skypa varje morgon under veckorna.  Det är vår tid tillsammans.  Jag dricker mitt morgontea och hon håller på att avsluta dagen.  För det mesta har vi inte så mycket att prata om, men det är bara skönt att checka in.  Eller det är inte riktigt sant, vi har förvånansvärt mycket att prata om varje dag, men det är bara vardagligheter... :)  Jag läste om en studie där de testade barns fysiska reaktion när de hör sin mammas röst. Det visade sig att barn som hörde sin mammas röst på telefonen hade i stort sett samma utslag av oxytocin i hjärnan som de barn som fick fysisk beröring av sin mamma!  Oxytocin är ett "kärlekshormon" som skapar gemenskap och lugnar stress.  Det är inte så konstigt att jag ser fram emot våra morgnar tillsammans. :)  Resultaten är på engelska, men du kan läsa om studien HÄR.  Jag tyckte det var intressant och läste om den först i en tidning där någon skrev om att lugna ett barn som skulle sova borta.

Näe, nu är det min tur att sova... Klockan är snart 02 och jag har varit uppe och flyttat barn från soffan till sängarna igen...

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar