fredag 1 april 2011

"Farbrorn tar dig i örat!"

Mina Änglar på vår senaste resa till Sverige



Jaha - där kom den!!!  "Tar dig i örat"...

Oliver, sätt dig nu i bilstolen så vi kan åka hem... Nej, du ska inte köra bilen... Ollie...  Oliver Michael... nej, inte Skyler's stol!  Oliver, sätt dig i din bilstol nu - annars kommer farbrorn och tar dig i örat!!!  BAM!  Ja, den funkade ju i alla fall!
Många har undrat hur jag kan flyga med alla tre barnen själv från Kalifornien till Sverige.  Ja, först och främst så brukar jag alltid intala mig att det bara är en dag i mitt liv...  Även om barnen skriker i 17 timmar, så är det bara en dag och sedan har jag 5 eller 6 veckor hemma med familjen.  Nu har de tack och lov aldrig skrikit någon längre tid på ett flygplan - Skyler och Porter framför allt är fantastiska barn när vi reser. Men jag brukar också säga att jag hotar med allt och alla!  Alla stackars farbröder som går förbi oss för att gå på toa blir till vakter som kollar om barn sitter stilla. ;)  Men mina farbrorhot börjar att tappa effekten...  Förra gången vi flög till Sverige hotade jag Oliver hela flyget att om han inte sitter still och är tyst får han gå och sitta med farbrorn.  Efter 17 timmar av detta säger Oliver till slut "Ja, mamma - jag vill gå till farbrorn!"  Okej, ehhmm, men det får du inte!  Det är Mamma som bestämmer!...  : /

När jag pratade med en av mammorna på Svenska Skolan sa hon att hon också använde sig av farbrorhot, men att han kommer och tar dem i örat!  Aha, good one, tänkte jag -  och nu har den där legat och ruvat tills idag!  Får se hur länge den håller sig...

Undrar nu om farbrorhot är vanligt i Sverige också?  Är det något vi växte upp med?  Inte vad jag kan minnas i alla fall.  Eller är det något som vi använder i utlandet för att vi vet att ingen förstår vad vi säger?!  Haha, det är nåt att fundera på...

Kram!

2 kommentarer:

  1. har aldrig hotat barnen med farbror. Däremot med lördagsgodishot och kompisstopp. Har dock hört en kollega hota sitt barn på jobbet med att "chefen kommer och säger till dig".
    Kusin P

    SvaraRadera
  2. Haha - Chefen! Det kanske får bli min nästa grej... ;)

    SvaraRadera