lördag 2 april 2011

Moffen 93!!!

Ollie kramar på Gammelmoffen sommaren 2010
Idag fyller min Moffen 93 år!!!!
NITTIOTRE!!!
Han har varit tillsammans med min Mormor så länge jag kan minnas.  När jag var liten så fick han heta Herje (hans riktiga namn), men eftersom min riktiga Morfar gick bort innan jag föddes så önskade jag mig en gång en morfar i julklapp - och sedan den dagen har det alltid stått från Mormor och Moffen på julklapparna! :)

Han är en sån fin människa som inte låter någonting stoppa honom.  Han sitter fortfarande och täljer väderpinnar på beställning även fast hans syn är näst intill borta.  När vi var där och hälsade på dem för några år sedan så var vi alla ute i skogen och letade efter bra väderpinnematerial.  Vi hade gått en bra bit in i skogen när Mormor säger "näe, nu går vi hem och kokar oss lite kaffe" och så började hon gå hemåt.  Ska vi lämna Moffen här ute i skogen när han knappt har någon ledsyn, undrade jag.  Jamen snälla nån, sa Mormor, han har gått (och jobbat) i de här skogarna sedan han var liten - han kan varenda stubbe och sten, så han kan ta sig hem själv.  Och kanske det är just därför han fortsätter som han gör.  Det är liksom inget daltandes.  Han får fortfarande vara sig själv, även om han har en synskada.

Självklart blir det lugnare takter och andra krämpor ju äldre man blir, men han fick en ny spark i vintras och har följt med Mormor på några av hennes sparkturer.  Ååå, jag blir så glad av att skriva om dem - de är så fantastiska!!! :D

Pussar och Kramar till Moffen - och Mormor!

För er som undrar så är väderpinnar som en barometer som reagerar på luftfuktighet.  De är gjorda av granens grenar och är ett uråldrigt sätt att spå väder på.  Vid regn pekar pinnen nedåt och vid sol pekar den uppåt! :)

2 kommentarer:

  1. Grattis till din moffen! Vad underbart att fortfarande fa ha mor/farforaldrar kvar! Jag saknar mina men pratade faktiskt med min "mormor-in-law"for en liten stund sen :)

    SvaraRadera
  2. Underbara är vad de är!!:)
    Har inte hälsat på på flera år. Måste ta mig tid i sommar.
    93..inte klokt! De känns ju liksom inte äldre än vad de var när vi var små, men det är nog för att de fortfarande är så pigga och aktiva:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera