söndag 5 juni 2011

Första veckan av träningsutmaningen är slutförd!

SJÄLVKLART fullföljde jag också min träningsutmaning för veckan igår!  Jag och Danny stack iväg på en löparrunda igår morse... 11.8 km blev det!  Jag kände mig riktigt bra i form och insåg också att jag inte är en social löpare... ; /  Tidigare när jag har sprungit med Danny så brukar jag alltid få kramp.  Jag har alltid trott att det är för att jag försöker springa fortare för att han är med, men nu tror jag att det är för att jag försöker prata medan vi springer.  Många instruktörer rekommenderar att att prata medan man springer för att hålla koll på hur mycket man anstränger sig mm. men personligen andas jag inte lika djupt om jag pratar samtidigt.  Tack och lov behöver jag inte säga så mycket till Danny, bara att ha honom där är stöd nog... så igår blev det en tyst, lång men energifull runda!

När jag kom hem körde jag stretching, mage på boll och armar med gummiband...



Följande övning tränar både biceps och axlar.  Starta med armarna utsträckta, böj armarna i en biceps curl, fortsätt pressa upp till en axelpress över huvudet och tillbaks sakta ner igen.  Repetera 3x10.





Här använder jag ett kortare gummiband för att träna triceps:
Starta med armarna bakom ryggen som på bilden och pressa ena armen rakt upp.  Kör 3x10 på båda armarna.


Med samma kortare gummiband kan man också träna axlar och utsida arm genom att sätta bandet bakom ryggen och boxas sakta och kontrollerat framåt.  Kör 3x10 här också.

Första veckan av träningsutmaningen är slutförd!  Hoppas att det gått bra för er också och att ni fullföljt era mål.  Nu till veckan är det 3 dagar kondition och 3 dagar styrka som gäller.  Kämpa på!!! :)

Kram!

5 kommentarer:

  1. Det gar ganska bra for mig i utmaningen men det enda problemet jag har ar nar jag tranar for mycket. Jag vill garna trana 45-50 min per dag men min kropp orkar inte :( Jag far ont i hoften eller knana eller dylikt. Jag forsoker att trana olika varje dag, power walking, cykla, jogga med mera men ibland ar det bara att vila kroppen som hjalper. Min styrketraning far jag nar jag gar pa min "Get Fit" klass, den ar tva ganger per vecka. Har du nagot forslag vad man ska gora for att inte fa ont i lederna? Mera simning kanske? Kram pa dig!

    SvaraRadera
  2. åh tack för tips på övningar med gummiband. jag har precis införskaffat det! jag som är en riktig soffpotatis har idag varit ute på en springtur medans familjen cyklade bredvid. jätteskönt!

    SvaraRadera
  3. Maria,
    Jag får också ont i leder, knän och höfter ibland. Oftast försvinner det om jag fortsätter träningen och kroppen blir varmare. Men om du känner riktig smärta så bör du självklart ta det lugnare. Det kan hända att du tränar för mycket just nu. 45-50 min per dag är rätt mycket. Dra ner på konditionen till 3 dagar i veckan och kör styrka emellan. Om du t.ex. har ont i knät, se till att bygga upp musklerna runtomkring så att du har nog med stadga när du kör kondition. Strunta i löpningen i någon vecka och kör mer low-impact kondition, som simning, cykling och rollerblading och se hur du känner dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad bra, Mikaela! Det är ju kul när man kan få med sig familjen också - och vilken bra förebild du blir för barnen! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack Erika, jag ska prova det. Fast om man ater som en gris maste man ju trana mycket...;)

    SvaraRadera