onsdag 8 juni 2011

SUP-klass. Kondition och styrka - allt i ett!

Idag fick jag vara med om den mest fantastiska träningen... Stand Up Paddleboard!!!  Detta är en träningsform / sport där man står på en extra stor surfbräda och paddlar sig fram med en lång paddel.  Paddleboards har funnits länge, men har blivit mer och mer populära de senaste åren där kurser och klasser i olika former poppar upp lite här och där.  Jag har velat testa SUP ett bra tag nu och kom överrens med Danny om att vi skulle prova en klass nu när Mamma var här och hälsade på.

Vi stack iväg i morse tillsammans med två mammor från Skylers skola samt en instruktör.  Huntington Harbour, där vi paddlade är ett helt otroligt vackert samhälle med några kvarter av multimiljondollar-hus där alla har sina egna bryggor som leder ner till samhällets kanaler och vattenvägar.

Lilla jag...
Lektionen bestod av en snabb introduktion, paddlande och träning.  Vi började med att paddla in till en vik med privat sandstrand för de boende.  Vi stannade på våra brädor i vattnet och körde balans och styrkeövningar, såsom plankan, crunches och sit-ups.  Övningarna var bra både för den uppenbara träningen, men också för att få en känsla av brädan och hur stabil den är.  Vi paddlade sedan vidare längs kanalerna och stannade till i en park där vi körde intervall-löpning och styrkestationer.  När vi väl kom tillbaks kunde jag känna av armarna (- framför allt triceps), magmusklerna och benen från att ha hållit balansen hela tiden.  Men allra mest tror jag att jag kände av KINDERNA - för jag var bara ett helt stort leende hela tiden! :D

Jag och Danny glider omkring

Medan vi paddlade omkring tänkte jag bara att "gud vad mamma skulle uppskatta att få prova det här..." och när vi kom i land sa Danny också att det här hade ju varit något för dig och din mamma att göra tillsammans...  Så vi bestämde oss för att åka hem och hämta henne och pojkarna och sticka ut en sväng igen, bara vi i familjen! :)  Pojkarna satt framtill på våra paddleboards och Mormor fick en egen bräda.  Hon fullkomligt älskade det! :) Jag är såååååå glad att vi gjorde denna lilla utflykt på Mammas sista dag här.  Dagen hade inte kunnat blivit bättre!!!  Ja, förrutom att Skyler skulle ha varit med... men hon får komma med nästa gång...
Jag och Porter på 2:a rundan för dagen
Mormor kommer in efter en timma på brädan! :)

Därmed är 1 dag kondition och 1 dag styrka avklarad för mig - denna andra vecka av Träningsutmaningen.  Hur går det för er?  Den här veckan är det alltså 3 dagar kondition och 3 dagar styrka som gäller - Kom igen!!! :D


Kram!

2 kommentarer:

  1. vad kul det där såg ut!! jag har idag gåsprungit 5 km och sen provat yoga efter den där boken du tipsade om för ett tag sen. mkt skön avslutning efter konditionen! det var enkla övningar, min äldsta son som snart blir 6 år var med en stund... sen lockade badkaret mer! men jag kommer köra det här så ofta jag bara kan! tack för tipset!!

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat Mikaela!
    Vad kul att du tycker om boken! (Websida: http://www.bokus.com/bok/9789163323836/yoga-for-barn/ )
    Det inspirerar mig att jobba lite hårdare på den engelska översättningen... :) - Tack!
    Kram!

    SvaraRadera