tisdag 14 juni 2011

Mattips

Middagen ikväll blev en av mina klassiska "go to's" när jag inte kan komma på något annat att göra...  Äggröraburritos med spenat och riven ost.  Barnen älskar dem, de är superenkla att göra och helt okej näringsmässigt.  Värm tortillabrödet i en stekpanna eller ugn innan du fyller dem - de smakar så mycket bättre då. :)  Idag blev det lite tomatskivor och mangos till.

Igår lagade jag Quinoa för första gången i mitt liv!  Vi hade nästan ingen mat hemma, vilket tvingade mig att experimentera lite.  Hittade ett par kycklingfiléer och kielbasa i frysen som jag tärnade upp och stekte på med lök, purjolök, lite vitt vin, gula körsbärstomater, hackade tomater på burk och ett äpple i bitar och salt och peppar såklart.  Jag serverade det med broccoli och quinoa - det blev riktigt gott!

Det vanligaste sättet att få i sig tillräckligt med protein är genom att äta kött, fisk, fågel, mjölk, ost...  Dessa animaliska produkter som innehåller nog essentiella aminosyror kallas för fullständiga proteiner.  Väljer man att vara vegetarian kan det vara svårare att få i sig nog med protein då det handlar om att blanda olika vegetabiliska proteiner för att göra dem fullständiga.  Quinoa är en av väldigt få vegetabiliska produkter som i sig själv är ett fullständigt protein och är därför ett förträffligt val i matlagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar