onsdag 22 juni 2011

Träningsutmaningens fjärde vecka...

... är i full sving och jag startade direkt igår morse med ett träningspass med vår 16-åriga granne.  Vi håller på att jobba på hennes sprint-teknik när hon spelar softball.  Då Petra är fotbollsledare för LdB fotbollsklubb (Svenska mästare 2010!) bad vi henne om lite hjälp med löpträningen.  Jag tror mitt lilla protegé blev knäckt av att ha oss båda, för hon blev alldeles vit i ansiktet och hade ingen kraft i kroppen...  Mer troligt var att hon inte hade ätit en ordentlig frukost med nog kolhydrater för att orka med träningen.  Om du tycker om att träna på morgonen och inte vill äta för stor frukost innan, så kan det vara en bra idé att få i dig en banan och en handfull nötter eller självklart kan jag ju rekommendera mina egna ENERGY BARS! :) - och vatten, vatten, vatten...
I vilket fall så lärde vi oss båda lite bra knep från Petra som vi kan jobba på i framtiden.  Eftersom det inte blev nog med träning i parken för mig så fortsatte jag hemma med ytterligare 20 minuter med hopprep och en massa styrkeövningar med yogabollen.  En ny övning som tog riktigt bra var att stå i armhävningsposition med skenbenen på bollen.  Böj ett ben och dra in det mot bröstet - sträck sedan ut samma ben bakom dig och lyft det lite uppåt - avsluta med att dra in benet igen, men sträva efter att föra knät mot motsatt axel - för benet tillbaks på bollen.  Byt ben...  Kör 4-5 repetitioner per ben.  Jag kombinerade dessa med magövningar och armhävningar.

Idag fick Danny och jag en möjlighet att få lämna barnen hemma och sticka iväg på en cykeltur.  Jag hade lite träningsvärk ifrån igår, men tycker ändå att det gick riktigt bra idag.  När vi cyklade igenom Corona Del Mar visade tempen 27 C, vilket förklarade mina igenångade glasögon...  Vi tog vår "vanliga" runda på 43 km, som Danny normalt cyklar 1-2 ggr per vecka (!)  Detta var min bästa runda hittills.  Jag börjar lära känna den bättre och det underlättar när man vet på ett ungefär när uppförsbacken ska ta slut... ;)  När vi kom hem hade vi bara 30 minuter på oss innan vi skulle vara på ett 3-årskalas, så jag hann inte med någon styrka idag.  Nu har jag alltså 1 kondition och 3 styrketillfällen kvar för veckan.  Det blir till att lyfta lite skrot nu!!!

Kram!

1 kommentar:

  1. Skönt att inte det där "krypet" kommer upp längre när jag går in på Din sida. Stackars tjej som blev utsatt av två riktiga hurtbullar.
    Mamma

    SvaraRadera