lördag 25 juni 2011

Jag vill också ha inlagd sill och krans i håret!

Har precis suttit och tittat på underbara bilder på jordgubbstårtor och sillbord med snappsglas, blomkransar i håret och vackra midsommarstänger... och måste erkänna att lite avundsjuk är jag ju...  Det är verkligen något speciellt med ett äkta midsommarfirande!

Några gånger har vi försökt fira midsommar här i Kalifornien.  En gång firade vi på en strand i Malibu.  Våra grannar, som var svenskättlingar, följde med och festen var riktigt trevlig tills polisen kom och körde upp på fyrhjulingar i stranden för att kolla om vi hade alkohol.  Det var flera grupper som fick böta, men vi klarade oss!  En annan gång skulle Midsommar firas i Newport Beach av en grupp som heter Fröken Fredag.  Vi hade bjudit med våra vänner.  Jag hade gravat lax och förberett en härlig picknick, men när vi kom till platsen så var det inte en enda person där!  Jag vet inte om det hade blivit inställt eller flyttat till en annan plats, men vi fick ha vår picknick på stranden alldeles själva...

Vi har i alla fall inte helt ignorerat dagen idag.  Jag och Petra stack iväg och köpte musslor på en flytande fisk- och skaldjursaffär i Newport Beach.  Det var riktigt mysigt att få gå ut till den lilla husbåten för att köpa musslorna.  Det fanns hinkar som man kunde plocka sina egna levande räkor, krabbor eller musslor i.  Vi fick våra musslor i en kasse med is så att de skulle hålla sig levande.

Sedan lagade Petra till dem i lök, vitlök, vitt vin, färska örter och grädde - det var såååå gott!  Vi åt detta med härligt bröd som vi doppade i skyn.  Kvällen avslutades på baksidan med att barnen fick grilla marshmallows och göra s'mores.  Kladdigt men gott!

Nu måste jag gå och sova så att jag är pigg för lite träning i morgon!  Jag har fortfarande 1 pass kondition och 2 pass styrka kvar för veckan...  Har inte bestämt mig om jag kör konditionen i morgon eller på söndag...

Hoppas ni alla hade en härlig Midsommar. :)
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar