onsdag 26 januari 2011

Egentid och gymmet

Det är onsdag och jag njuter av min egentid!
Oliver är hos min väninna och i morgon tar jag hennes dotter i några timmar.  Tänk att dessa timmar gör en sådan skillnad i min vecka - att bara få lite tid för mig själv förändrar hela min inställnig till resten av dagen.  Jag kan verkligen rekommendera för hemma-mammor att byta barn med varandra någon gång ibland.

Stack till gymmet efter jag hade släppt av Skyler och Porter på skolan.  Idag blev det 30 min. på trappmaskinen.  Det var länge sedan jag körde den - där får man verkligen igång flåset på en gång.  Jag brukar variera stegen lite för att göra det lite roligare och för att fokusera på olika muskler.  Man kan t.ex. gå sidledes (bara du ser till att hålla i dig), kliva vartannat steg eller vartannat steg med hälkick bakåt.  Efteråt körde jag triceps och rygg med maskin och sedan mina vanliga sit-ups och push-ups med bollen.

Jag har nog glömt skriva det tidigare, men jag avslutar alltid träningen med att stretcha ordentligt.  Stretching är viktigt för att öka blodtillförseln till musklerna du har tränat.  Det hjälper också att minska träningsvärken efter ett hårt pass.  Och för mig personligen är det nödvändigt för att lindra ryggont som jag lätt får om sätesmusklerna är tighta.  Det är viktigt att hålla stilla den muskel du stretchar i ca 20-30 sekunder för att verkligen låta muskelfibrerna rätas ut och sträckas ut riktigt.

Nu hör jag Lilleman utanför huset...

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar