onsdag 19 januari 2011

Hur man kokar sylt

En av mina väninnor bad om recept på sylt.  Det är superenkelt att göra och tar allt som allt runt 30 min.  Nu brukar ju jag bara höfta till det (undrar hur google översätter det till Engelska?:) ), men ungefär såhär blir det...

För oss Amerikaner så brukar jag bara köpa små påsar osockrade bär som finns frysta i affären, de brukar vara runt 12 oz (340 g).  Igår använde jag två påsar hallon och en påse jordgubbar, ca 2 dl strösocker och några droppar limejuice (kanske 1 tsk).  Sedan kokar man bara ihop allt detta på mellan till låg värme.  Jag brukar låta det stå på låg värme ett tag så att bären blir sönderkokade - jordgubbarna var lite svårare, så till slut tog jag mixerstaven.  Nu är det bara att smaka på sylten och känna om den är söt nog.  Socker gör ju också sylten tjockare - men jag tycker den är helt okej om den är lite rinnig.

Häll sedan upp sylten i glasburkar och låt kallna utan lock.  När sylten fortfarande är lite varm sätter man på locket och ställer syltburken upp-och- ner och låter kallna helt.  På så sätt bildas ett vakuum, locket "sugs fast" bättre och sylten håller bättre.

Kram och Lycka till!

1 kommentar: