onsdag 19 januari 2011

Vad tillåter vi för ämnen i maten egentligen???


Har precis kokat hallon/jordgubssylt.  Det är en av de små grejorna jag gör för att det känns nyttigare än att gå ut och köpa - och så smakar det ju så mycket bättre!  Även om det behövs rätt så bra med socker (fast säkert betydligt mindre än köpesylt) så vet jag i alla fall vad som är i sylten.  Idag blev det frysta hallon och jordgubbar, socker och lite limejuice.  Jämfört med den köpta varianten : raspberries, corn syrup, high fructose corn syrup, pectin, citric acid och sodium citrate.  Okej, så till översättning... hallon klarar jag av :), majssirap, hög-fruktos majssirap (?) - som jag idag har lärt mig är OLAGLIGT att använda i Europa!!!, gele'medel, citronsyra och natriumcitrat.  Usch och fy - jag kan bara inte låta min barn äta sånt där!

Det där med High fructose corn syrup blir folk mer och mer upplysta om och många med mig försöker att undvika det så mycket det går.  Nu har tillverkarna av detta börjat göra reklam för sötningsmedlet och påstår att det är helt naturligt och att det inte är farligare än vanligt socker.  Men varför skulle det då vara olagligt att använda i Europa?!?  Jag känner bara såhär att om något måste genomgå en kemisk process för att tillverkas så tycker inte jag att det kan kallas naturligt - oavsett var det härstammar ifrån...

För nån vecka sedan läste jag om hamburgerkött som genomgår en reningsprocess där det åker igenom ett sprutmoln av AMMONIAK!!!  Och detta är helt accepterat av US Department of Agriculture (typ lantbruksnämnden eller nåt sånt) då köttet nu har mindre risk att ha salmonella eller e-coli. Våra barn brukar inte få äta Mc Donalds alltför ofta i alla fall, men nu är jag helt anti hamburgerställen och lagar dem hellre hemma - utan fönsterputs!!!

Jag förstår att ni nu tänker att hur kan man bo i ett sånt galet land?  Men jag tror att konstigheter finns lite överallt och att det är så viktigt att man håller koll och ifrågasätter vilka ämnen som tillåts i maten.  Ta bara det här med köttlim som Sverige just röstade ja till i EU.  Varför?  Även om det funkar och kanske inte påverkar köttets smak eller näringsvärde... VARFÖR???  Tydligen ska köttbitarna som har blivit ihopklistrade märkas upp så att man vet - men varför?  Jag fattar liksom inte anledningen...  Varför ska man låtsas att köttet är något det inte är - och vad gör det för skillnad?!  Och av vilken anledning sitter politiker och tycker att detta är en bra ide'?  Jag fattar det bara inte...

Nej, försök i den mån det går att köpa bra råvaror och laga så mycket som möjligt från scratch så att ni vet vad maten innehåller.

Kram!

2 kommentarer:

  1. Nä fy för alla tillsatser!
    Jag äter inte lightprodukter heller, då de oftast innehåller konstgjorda sötningsmedel som bara bidrar till att öka sockersuget!
    Inte tillverkade margariner heller, utan riktigt smör.

    Och kött..ja...himmel. Tur att vi äter mycket älgkött:) Fast då får man väl i sig mycket Becurell eller nått;)

    Sylt man gör själv är godast. Så är det bara. Brukar råröra jordgubbar med lite lite socker, och frysa in. Smaskens till pannkaka:)

    Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag haller med dig precis Erika! En av anledningarna att man mar battre nar man ar hemma i Sverige tror jag beror pa att man ater "riktig" mat dar, inte en massa kemikalier. Men mitt nyarslofte for i ar var att laga mer mat hemma, nyttiga middagar i stallet for att ata take out. An sa lange gar det ratt sa bra! Kramar till dig!

    Maria

    P.S. Hade ingen aning om att high fructose corn syrup var forbjudet i Europa...

    SvaraRadera