måndag 24 januari 2011

Måndagsträning och energitips

Jag har sagt det förrut, men det tåls att sägas igen...  Skriv ner hur du tränar för ökad motivation - och dela gärna med dig av dina resultat för att pusha dig själv lite extra.  Idag på gymmet sprang jag mina "vanliga" 5km med intervaller de sista 1.5km.  När jag var nästan klar så tänkte jag att det blir ju så tråkigt när jag skriver samma saker om min workout i bloggen  - och därför pushade jag mig att springa 2km till - bra va?! :)  Sedan blev det sit-ups på bollen, push-ups med boll och triceps på golvet.  För några år sedan hade jag och min mamma ett poängsystem på olika workouts - sedan tävlade vi med varandra för att se vem som fick ihop mest poäng den veckan...  Det är bra att hitta likasinnade att träna med, men det är också viktigt att kunna sporra sig själv och hålla sig till de pass man planerat även om ens träningskompis inte kan.

Det är viktigt att få i sig nog med energi ca 1 timma innan träningen.  Välj långsamma kolhydrater som ger dig en jämn blodsockernivå och bättre ork.  En av mina favoriter är grovt bröd med jordnötssmör, några skivor banan, kanel och hackade valnötter.  Långsamma kolhydrater hittar du annars i bönor /linser, grovt bröd, pasta, nötter och frukt.

Det är också väldigt viktigt att äta efter träningen.  Kroppen jobbar nu på högvarv och behöver näring för att hjälpa till att bygga upp musklerna.  Det hjälper mycket att bara äta ett äpple eller något annat fiberrikt direkt efter träningen.  Nötter och torkad frukt (i måtta) är också bra.

Okej, okej - kanske det var lite mycket sylt...  Men den är faktiskt
väldigt lös och flyter ut mycket... ;D
För mig blev det grekisk yoghurt, hemkokt sylt och bananskivor.  Mums!

1 kommentar:

  1. WOW vad du är duktig! Önskade jag oxå hittade den där löpar ådrarn och tyckte de vore roligt att springa...;-)
    Kram K

    SvaraRadera