tisdag 25 januari 2011

Hjälp mig baka!!!

Jag håller på att bli galen!  Nu har jag försökt att göra dessa energybars 3 gånger och det funkar fortfarande inte!!!  Originalreceptet har jag tappat bort, så igår försökte jag bara röra ihop grejor som jag tycker om...  När jag lagar mat brukar jag aldrig hålla mig till recept - och det brukar gå riktigt bra (för det mesta) - men jag har förstått att man bör hålla sig lite mer till recept när man bakar...  Fast nu har jag ju inget och behöver er hjälp!!!

Detta var vad jag använde:
2 cups (ca 5 dl) Havregryn
1 cup (ca 2.5 dl) Vetekross
3 tbsp (msk) Krossade linfrön
3 tbsp (msk) Hackade mandlar
5 tbsp (msk) Hackade pumpakärnor
1/4 cup (drygt 1/2 dl) Russin
3/4 cup (1.75 dl) Grapeseed oil (vegetabilisk olja från vindruvskärnor)
1/4 cup (drygt 1/2 dl) Honung
1/2 tsp (tsk) Salt
1 tsp (tsk) Kanel
4 tbsp (msk) Hackad mörk choklad
3/4 cup  (1.75 dl) Cranberry Juice

Jag blandade ihop allt och tryckte ut det i en form och bakade i ugnen i ca 30 min. i 175 grader (350 F).

Smaken blev riktigt bra, men de ramlar sönder.  Jag vill helst inte ha i mer fett.  Kan man ha i mer vätska?  Originalreceptet hade ett ägg i - skulle det göra någon skillnad?  En gång förrut provade jag med att ha i äppelmos, men då blev de lite lätt gummiaktiga i konsistensen - och det vill jag inte ha!  Jag vill hellre att det ska vara kak-konsistens.

Jag vill så gärna kunna göra mina egna energybars som jag med gott samvete kan låta barnen äta...

Om det är någon som har tips så tar jag tacksamt emot allt!!!

Kram!

4 kommentarer:

  1. verkar som det är ägget, eller äggvitan, som är grejen. Kolla här,
    http://www.tasteline.com/Recept/Energibars

    Kusin vitamin.

    SvaraRadera
  2. Tack Kusinen det får jag testa!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Äggvitan är hemligheten.
    Jag brukar blandea 7 dl torrvaror till 2 äggvitor och sedan grädda 15 min på 170 grader. Kanonmums!

    SvaraRadera
  4. Super! Jag måste prova det. Nu ska jag väl ändå få till det!!! :)

    SvaraRadera